Russische autobouwer stapt in raceteam Virgin Racing
De Russische autoconstructeur Marussia Motors heeft een belangrijk belang genomen in Virgin Racing en zal volgend jaar hoofdsponsor worden van het raceteam. Financiële details over het contract, dat een looptijd heeft van vier jaar, werden niet vrijgegeven. John Booth, topman van Virgin Racing, gaf wel aan dat het contract met Marussia Motors het verder bestaan van het team heeft gegarandeerd. Booth voegde er wel aan toe dat Virgin Racing een Brits team zou blijven. Het gaat volgens Booth dan ook niet over een overname. Over vier jaar wordt in Sochi de eerste Grote Prijs van Rusland georganiseerd. Die periode biedt Virgin Racing volgens Booth de mogelijkheid om een iets ambitieuzere plannen op te stellen.
Virgin Racing was dit jaar één van de debutanten in de Formule Eén en diende na achttien van de twintig punten nog altijd zijn eerste punt te scoren. Marussia, producent van exclusieve wagens, werd drie jaar geleden opgericht door de Russische autopiloot Nikolai Fomenko en was tijdens het lopende seizoen al een partner van Virgin Racing. Het Russische bedrijf lanceerde op de Frankfurt Motor Show vorig jaar zijn eerste exemplaar, voorzien van een Cosworth-motor. Marussia bereidt zich op dit ogenblik voor om volop in productie te gaan. De sponsoring van Virgin Racing moet voor Marussia volgens Fomenko een platform worden om de wagens in Europa te lanceren.
"We willen duidelijk maken dat Marussia een nieuwe autobouwer is met internationale ambities," merkte Fomenko op tegenover de Russische krant The Moscow Times. Graeme Lowdon, chief executive van Virgin Racing, merkte op dat het team tot nu toe moest werken met één van de laagste budgetten uit de Formule Eén. Dat gaf aanleiding tot heel wat speculaties over de toekomst van de renstal. Die problemen zijn volgens Lowdon nu echter definitief van de baan, al merkt hij op dat er binnen het team zelf nooit is getwijfeld over die toekomst. Richard Branson, topman van Virgin Group, merkte op tevreden te zijn een partner aangetrokken te hebben die dezelfde uitdagende ambitie koestert.
Virgin Racing was dit jaar één van de debutanten in de Formule Eén en diende na achttien van de twintig punten nog altijd zijn eerste punt te scoren. Marussia, producent van exclusieve wagens, werd drie jaar geleden opgericht door de Russische autopiloot Nikolai Fomenko en was tijdens het lopende seizoen al een partner van Virgin Racing. Het Russische bedrijf lanceerde op de Frankfurt Motor Show vorig jaar zijn eerste exemplaar, voorzien van een Cosworth-motor. Marussia bereidt zich op dit ogenblik voor om volop in productie te gaan. De sponsoring van Virgin Racing moet voor Marussia volgens Fomenko een platform worden om de wagens in Europa te lanceren.
"We willen duidelijk maken dat Marussia een nieuwe autobouwer is met internationale ambities," merkte Fomenko op tegenover de Russische krant The Moscow Times. Graeme Lowdon, chief executive van Virgin Racing, merkte op dat het team tot nu toe moest werken met één van de laagste budgetten uit de Formule Eén. Dat gaf aanleiding tot heel wat speculaties over de toekomst van de renstal. Die problemen zijn volgens Lowdon nu echter definitief van de baan, al merkt hij op dat er binnen het team zelf nooit is getwijfeld over die toekomst. Richard Branson, topman van Virgin Group, merkte op tevreden te zijn een partner aangetrokken te hebben die dezelfde uitdagende ambitie koestert.
Labels: automotive, Marussia Motors, sport, Virgin Racing
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home