Gebruikers sociale media meer bezorgd om privacy
Steeds meer gebruikers van sociale media maken zich zorgen over de bescherming van hun privacy. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Volgens onderzoeksleider Augie Ray lijdt het geen twijfel dat deze bezorgdheid het gedrag zal veranderen. Vooral babyboomers zouden hun bezorgdheid uiten, maar ook bij jongere generaties is volgens Forrester een gelijkaardige tendens merkbaar. Alleen bij de millennials blijkt er weinig verandering opgemerkt te kunnen worden tegenover vorig jaar. Forrester voegt er aan toe dat sociale media ook stilaan een saturatiepunt lijken te bereiken, waardoor het moeilijker zou worden om het gedrag van de gebruikers te beïnvloeden.
"Bij de oudere babyboomers - tussen vierenvijftig en vierenzestig jaar - zegt 50 procent zich bezorgd te maken over de privacy in sociale netwerken," merken de onderzoekers op. "Vorig jaar was dat 32 procent. Bij de jongere babyboomers - van vierenveertig tot drieënvijftig jaar - werd een stijging opgetekend van 31 procent naar 39 procent. Bij Generation X - tussen dertig en drieënenveertig jaar - werd een toename van 30 procent naar 33 procent. Bij de millennials - de leeftijdsgroep tussen achttien en negenentwintig jaar - werd daarentegen slechts een verwaarloosbare toename van 29 procent naar 30 procent vastgesteld."
"Enkele jaren geleden was het nog relatief gemakkelijk om een merk in de sociale media te laten groeien," voert Augie Ray aan. "De groeiende groep gebruikers bracht een steeds interessanter publiek samen. Maar naarmate de saturatie van het medium steeds dichterbij komt, zullen nieuwe strategieën, inzichten en instrumenten moeten aangewend worden om het aantal volgelingen uit te breiden." Drie jaar geleden had amper 25 procent van de Amerikaanse internetgebruikers een profiel op een sociaal netwerk. Dat is inmiddels opgelopen tot 59 procent. Om dat saturatiepunt te plaatsen, moet worden aangegeven dat 71 procent van de Amerikaanse internet-gebruikers maandelijks beroep doet op een zoekmachine.
"Bij de oudere babyboomers - tussen vierenvijftig en vierenzestig jaar - zegt 50 procent zich bezorgd te maken over de privacy in sociale netwerken," merken de onderzoekers op. "Vorig jaar was dat 32 procent. Bij de jongere babyboomers - van vierenveertig tot drieënvijftig jaar - werd een stijging opgetekend van 31 procent naar 39 procent. Bij Generation X - tussen dertig en drieënenveertig jaar - werd een toename van 30 procent naar 33 procent. Bij de millennials - de leeftijdsgroep tussen achttien en negenentwintig jaar - werd daarentegen slechts een verwaarloosbare toename van 29 procent naar 30 procent vastgesteld."
"Enkele jaren geleden was het nog relatief gemakkelijk om een merk in de sociale media te laten groeien," voert Augie Ray aan. "De groeiende groep gebruikers bracht een steeds interessanter publiek samen. Maar naarmate de saturatie van het medium steeds dichterbij komt, zullen nieuwe strategieën, inzichten en instrumenten moeten aangewend worden om het aantal volgelingen uit te breiden." Drie jaar geleden had amper 25 procent van de Amerikaanse internetgebruikers een profiel op een sociaal netwerk. Dat is inmiddels opgelopen tot 59 procent. Om dat saturatiepunt te plaatsen, moet worden aangegeven dat 71 procent van de Amerikaanse internet-gebruikers maandelijks beroep doet op een zoekmachine.
Labels: internet, privacy, sociale media
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home