Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 13, 2010

Mode is veel boeiender in tijden van economische crisis

Mode is vaak veel boeiender in een periode van economische crisis. Dat zegt designer Karl Lagerfeld, creatief directeur bij het modehuis Chanel. Lagerfeld zegt dat designers vaak grotere risico's nemen tijdens uitdagende periodes. Hij voegde er aan toe dat China en andere groeimarkten voor Chanel even belangrijk zijn geworden als de Verenigde Staten. De groeiende omzet in China, Rusland en Latijns-Amerika compenseren volgens Lagerfeld de zwakke prestatie op de westerse markten. De designer merkt trouwens op dat het verkeerd is om landen zoals China als groeimarkten te bestempelen, aangezien een aantal van die regio's het beter doen dan de westerse landen.

"Mode is vaak veel interessanter in moeilijke tijden dan in periodes wanneer alles vlot verloopt," geeft Karl Lagerfeld aan tegenover BBC Radio. "Op slechte ogenblik is verandering het beste dat kan gebeuren." De designer voegt er aan toe dat de Verenigde Staten in het verleden de meest belangrijke markt was en ook nu nog belangrijk blijft, maar de economische crisis is volgens Lagerfeld voor de modesector minder gevaarlijk, omdat er kan teruggevallen worden op onder meer China, het Midden-Oosten en Rusland. Lagerfeld benadrukte dat de wereld aan het veranderen is en dat ook de geldstromen nieuwe paden volgen.

Lagerfeld bleef erbij dat het belangrijk is om voor die nieuwe markten geen speciale collecties uit te brengen. "Die doelgroepen wensen niet op die manier behandeld te worden," benadrukte hij. "In plaats daarvan moet men deze consumenten alle grote collecties aanbieden." Lagerfeld voegde er nog aan toe dat hij geen plannen heeft om met pensioen te gaan. Hij zegt met nieuwe ideeën te blijven komen. Het brein is volgens hem immers een spier die getraind moet blijven. Hij verwijst daarbij naar de Fransen, die opwerpen dat men honger krijgt tijdens het eten en dat men vooral ook nieuwe ideeën krijgt door te denken.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home