Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 16, 2010

Wereldwijd internet staat voor groei met 40 procent

Over vier jaar zal de wereldwijde internetpopulatie 2,3 miljard gebruikers tellen. Dat is een stijging met 42 procent tegenover het huidige niveau. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Forrester. Er wordt aan toegevoegd dat die groei belangrijke mogelijkheden biedt voor merken en retailers. Vijf jaar geleden rondde het internet de kaap van de 1 miljard gebruikers. Vorig jaar telde het wereldwijde internet 1,6 miljard gebruikers. De verdere groei zal volgens Forrester grotendeels worden gedragen door de Aziatische regio, waar de volgende vier jaar een groei van 645 miljoen tot meer dan 1 miljard gebruikers zou worden opgetekend. Daarmee bouwt Azië zijn aandeel op de wereldwijde internetmarkt uit tot 44 procent.

Er wordt aan toegevoegd dat in het Midden-Oosten en Afrika een groei van 135 miljoen naar 241 miljoen gebruikers zou worden opgemerkt. In Latijns-Amerika en de Caraïben zou een toename van 178 miljoen naar 255 miljoen gebruikers worden geteld. Bij de meer mature markten zou Noord-Amerika een groei met 33 miljoen eenheden tot 292 miljoen gebruikers kennen. Europa zou een toename met 85 miljoen eenheden tot ongeveer 500 miljoen internetgebruikers laten optekenen, waarbij vooral een groei zou worden opgetekend in Oost-Europa. Forrester merkt op dat in de meeste groeilanden een stijging met meer dan 10 procent zal worden opgetekend.

"Hoewel de online populatie niet onmiddellijk gelinkt is met de online bestedingen, moeten internationale bedrijven de veranderende samenstelling van de online populatie doorgronden," merkt Reineke Reitsma, analist van Forrester, op. "Daarmee moet bij de internationale expansie rekening worden gehouden." Daarbij wordt erop gewezen dat Brazilië, Rusland, India en China over vier jaar samen één derde van de totale internetbevolking zullen vertegenwoordigen. Reitsma merkt daarbij op dat het stijgend aantal gebruikers in de groeimarkten en hun groeiend bestedingsvermogen vanuit het oogpunt van e-commerce een belangrijke uitdaging zullen worden voor Noord-Amerika en Europa.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home