Toyota verbreekt banken met raceteam Hispania Racing
Het Japanse automerk Toyota heeft de banden verbroken met het raceteam Hispania Racing, dat het voorbije seizoen van de Formule Eén in Abu Dhabi afsloot met Bruna Senna en Christian Klien op een negentiende en twintigste plaats. De autoconstructeur merkt op dat Hispania Racing niet aan zijn contractuele financiële verplichtingen is nagekomen. Toyota voegt er aan toe dat de autoconstructeur in het dispuut alle beschikbare opties zal onderzoeken om zijn rechten te doen gelden. Daarbij wordt opgemerkt dat Toyota alle intellectuele eigendomsrechten op zijn wagen heeft en volledig vrij is om andere projecten en nieuwe partners te overwegen.
Toyota trok zich eind vorig jaar uit de Formule Eén terug, maar had al een wagen ontwikkeld voor het inmiddels afgelopen seizoen. Hispania Racing zou verregaande gesprekken hebben gehad met Toyota om de wagen volgend jaar te kunnen inzetten in competitie. Hispania Racing werd in allerlaatste instantie toegevoegd aan de startgrid van dit jaar, maar is er in negentien wedstrijden niet in geslaagd om één enkel punt te scoren. Het team zou volgend jaar niet alleen beroep hebben willen doen op het chassis van de Toyota-racewagen, maar ook op het racecentrum van de Toyota-fabriek in Keulen. Het raceteam zegt bijzonder verrast te zijn door de verklaringen van Toyota en gaf aan een verdere verduidelijking te zullen vragen van de Japanse autobouwer.
Hispania Racing zal voor volgend jaar blijven samenwerken met motorenbouwer Cosworth. Onlangs werd een overeenkomst bereikt om volgend jaar ook de versnellingsbak te gebruiken van collega Williams Racing, dat eveneens samenwerkt met Cosworth. Toyota heeft in Keulen al een windtunnel en aerodynamische tests hebben opgestart in het kader van de samenwerking met Hispania Racing, maar het raceteam zou die kosten niet hebben gefinancierd. Hispania Racing kondigde onlangs de Spaanse zakenman Joan Villalonga aangetrokken te hebben als sponsor. Verwacht werd dat diens inbreng voor de nodige stabilisering zou zorgen en nieuwe sponsors zou kunnen aantrekken. In mei van dit jaar verbrak Hispania Racing zijn samenwerking met chassisbouwer Dallara.
Toyota trok zich eind vorig jaar uit de Formule Eén terug, maar had al een wagen ontwikkeld voor het inmiddels afgelopen seizoen. Hispania Racing zou verregaande gesprekken hebben gehad met Toyota om de wagen volgend jaar te kunnen inzetten in competitie. Hispania Racing werd in allerlaatste instantie toegevoegd aan de startgrid van dit jaar, maar is er in negentien wedstrijden niet in geslaagd om één enkel punt te scoren. Het team zou volgend jaar niet alleen beroep hebben willen doen op het chassis van de Toyota-racewagen, maar ook op het racecentrum van de Toyota-fabriek in Keulen. Het raceteam zegt bijzonder verrast te zijn door de verklaringen van Toyota en gaf aan een verdere verduidelijking te zullen vragen van de Japanse autobouwer.
Hispania Racing zal voor volgend jaar blijven samenwerken met motorenbouwer Cosworth. Onlangs werd een overeenkomst bereikt om volgend jaar ook de versnellingsbak te gebruiken van collega Williams Racing, dat eveneens samenwerkt met Cosworth. Toyota heeft in Keulen al een windtunnel en aerodynamische tests hebben opgestart in het kader van de samenwerking met Hispania Racing, maar het raceteam zou die kosten niet hebben gefinancierd. Hispania Racing kondigde onlangs de Spaanse zakenman Joan Villalonga aangetrokken te hebben als sponsor. Verwacht werd dat diens inbreng voor de nodige stabilisering zou zorgen en nieuwe sponsors zou kunnen aantrekken. In mei van dit jaar verbrak Hispania Racing zijn samenwerking met chassisbouwer Dallara.
Labels: automotive, Formule Eén, Hispania Racing, Toyota
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home