Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 10, 2010

Indiase mobiele internet kent snelle groei

Het Indiase mobiele internet had op het einde van het tweede kwartaal van dit jaar 214 miljoen gebruikers. Dat is een stijging met 70 procent op één jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van de Telecoms Regulatory Authority of India. Opgemerkt wordt dat het mobiele internet in India een bijzonder snelle groei kent. Er wordt opgemerkt dat de penetratie van het mobiele internet nog altijd minder dan 50 procent bedraagt, aangezien de mobiele telefonie in India 650 miljoen gebruikers telt. Er wordt echter opgemerkt dat die penetratie gevoelig hoger ligt dan het traditionele internetgebruik. Daarbij wordt opgemerkt dat slechts 6 procent van de 1,1 miljard Indiase burgers een vaste verbinding op het internet heeft.

Volgens de cijfers van de Indiase telecomautoriteit telt marktleider Bharti Airtel op dit ogenblik 71 miljoen gebruikers, gevolgd door Vodafone Essar. Er wordt echter opgemerkt dat Vodafone anticipeert op de introductie van mobiele telefonie van de derde generatie op de Indiase markt. Vittorio Colao, chief executive van Vodafone, merkt daarbij op dat de mogelijkheden voor datacommunicatie op de Indiase markt bijzonder groot zijn. Colao voegt er aan toe dat datacommunicatie tot een marktconsolidatie zal leiden. Hij merkt daarbij op het geen zin heeft om dertien tot veertien aanbieders op de markt te hebben, waarbij slechts een beperkt aantal datacommunicatie aanbiedt.

Ook Tata Teleservices, dat samenwerkt met NTT Docomo, zegt dat mobiele diensten grote mogelijkheden hebben op de Indiase markt. "Het mobiele platform is voor de Indiase gezinnen de belangrijkste telefoon," benadrukt Deepak Gulati, hoofd mobiliteit bij Tata Teleservices. "De producten en diensten van de derde generatie zullen de democratisering van de informatie aanvoeren. Door de diensten van de derde generatie zal het mobiele platform uiteindelijk belangrijker worden dan de conventionele vormen van internet-toegang. Als de consumenten waarde zien in het aanbod van de derde generatie, zullen de totale telecom-bestedingen gevoelig stijgen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home