Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 03, 2010

Zes op tien consumenten doet online productonderzoek

Het internet wordt door 58 procent van de consumenten gebruikt om online onderzoek te doen rond producten en diensten die men van plan is te kopen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center. Zes jaar geleden was dat 49 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 24 procent van de respondenten online commentaren en besprekingen hebben gepost over de producten die worden gekocht. De onderzoekers merken verder op dat dagelijks 21 procent van de consumenten online research doet over producten en diensten. Zes jaar geleden was dat slechts 9 procent, maar drie jaar geleden was dat al gestegen tot 15 procent.

Bij de internetgebruikers blijkt 78 procent online minstens occasioneel onderzoek te hebben uitgevoerd naar producten. Bovendien geeft 32 procent aan online commentaren over producten te hebben gepost. De toename in de online zoekactiviteiten rond producten gaat volgens het Pew Research Center gepaard met een stijgend gebruik van het internet voor commerciƫle activiteiten. Daarbij wordt opgemerkt dat tien jaar geleden 36 procent van de bevolking producten zoals boeken, muziek, speelgoed en kledij online kochten. Dat is inmiddels gestegen tot 52 procent. In de reissector werd tijdens diezelfde periode een stijging van 22 procent naar 52 procent opgetekend.

Er wordt aan toegevoegd dat de toename in de online zoekactiviteiten rond producten ook gepaard gaat met de toenemende populariteit van sociale netwerksites. Daarbij wordt opgemerkt dat op dit ogenblik 46 procent van de Amerikanen gebruik maken van sociale netwerksites. Vijf jaar geleden was dat amper 5 procent. Verder blijkt uit het onderzoek dat mannen en vrouwen evenveel online productonderzoek verrichten. Er wordt aan toegevoegd dat in de hogere inkomenscategorieƫn het meest aan productonderzoek wordt gedaan. Ook wordt aangegeven dat vijfenzestigplussers beduidend minder online productonderzoek verrichten dan jongere bevolkingsgroepen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home