Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 14, 2010

Wereldbeker voetbal bereikt meerderheid potentieel publiek

Een meerderheid van het wereldwijde potentiële publiek heeft minstens een gedeelte van het voorbije wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika gevolgd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat het evenement minstens een half miljard consumenten heeft bereikt. De onderzoekers voegen er aan toe dat het wereldkampioenschap uitstekende mogelijkheden biedt om een grote groep consumenten te bereiken, maar vooral contacten te leggen met bijzonder geëngageerde consumenten. De intensiteit van de betrokkenheid van het wereldkampioenschap-publiek is volgens Nielsen bijzonder hoog, wat een goede indicatie vormt voor het mogelijke engagement tegenover een commerciële boodschap.

Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat in de Verenigde Staten 112 miljoen mensen het wereldkampioenschap voetbal minstens gedeeltelijk hebben gevolgd. Dat is 37 procent van het totale televisiepubliek en een stijging met 27 procent tegenover vier jaar geleden. Verder blijkt dat 64 miljoen mensen - ongeveer één derde van alle internet-gebruikers - een wereldcup-gerelateerde website hebben bezocht. Er wordt aan toegevoegd dat tussen mei en juli in totaal 6,2 miljoen mensen op blogs en in chatrooms werden betrokken bij boodschappen over het evenement. In totaal werden daarbij 15,1 miljoen impressies bekeken.

Nielsen voegt er aan toe dat officiële sponsors van het wereldkampioenschap door de consument positiever werden ontvangen dan reclame van adverteerders die geen band hadden met het evenement. Er wordt aan toegevoegd dat de officiële sponsors op het internet ook de meest besproken merken bleken te zijn. Uit het onderzoek blijkt volgens Nielsen ook dat de televisiekijkers een bijzonder grote interactie vertoonden met het evenement. Dat was volgens Nielsen vooral het geval bij de Latijns-Amerikaanse bevolking van de Verenigde Staten, waar de uitzendingen tot echte familiegebeurtenissen uitgroeiden, waarbij ook vrouwen een belangrijke rol speelden, onder meer met futbol-parties met speciale gerechten en klederdracht.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home