Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 14, 2010

Opvallend kuddegedrag in applicatie-wereld

De markt van de applicaties wordt geconfronteerd met een ongewone variatie van het fenomeen van het kuddegedrag. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Britse Oxford University. De onderzoekers stelden vast dat applicaties die in de Facebook-community worden gepromoot, langzaam aan populariteit winnen, zonder dat er een verband kan gelegd worden met enige vorm van sociale druk. Op een bepaald ogenblik bereikt de populariteit van de applicaties echter een bepaalde grens waarop er plots een massale download-activiteit kan worden opgemerkt. De onderzoekers voegen er aan toe dat dit fenomeen in de offline wereld niet is gekend.

Er wordt wel opgemerkt dat de gegevens gebaseerd zijn op een periode waarin de applicaties van de Facebook-gebruikers zichtbaar waren voor hun vrienden, die ook een waarschuwing kregen wanneer een nieuwe applicatie werd gedownload. Die dienst is door Facebook inmiddels stopgezet. De onderzoekers stelden vast dat de zogenaamde sociale invloed slechts bij een aantal applicaties van toepassing is. "Verrassend is dat twee kwalitatief verschillende gedragspatronen naar boven kwamen," merken ze op. "Er blijkt een drempel van populariteit te zijn en de gebruikers bleken door de keuze van anderen enkel boven die drempel beïnvloed te worden."

Er wordt aan toegevoegd dat de gebruikers niet onder een externe druk stonden. Er werden spontaan onafhankelijke keuzes gemaakt, gebaseerd op de keuzes van hun vrienden en andere Facebook-gebruikers. "Sociale invloed is in de online culturele consumptie sterk aanwezig, maar in dit geval gaat dat slechts voor een beperkt aantal producten op," voeren de onderzoekers aan. Er wordt aan toegevoegd dat het ook niet duidelijk is of een dergelijk drempel-gedrag kan worden opgemerkt in niet-sociale netwerken of in een compleet offline context. Een aantal analisten verwijzen wel naar de verwantschap met de theorie van Malcolm Gladwell over het fenomeen van het tipping-point.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home