Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 14, 2010

Opnieuw positieve verwachtingen voor eindejaarsverkopen

Na twee moeilijke jaren zullen de Amerikaanse eindejaarsverkopen dit jaar opnieuw een matige groei kennen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse National Retail Federation. Daarin wordt gesteld dat er bij de eindejaarsverkopen dit jaar een groei met 2,3 procent mag verwacht worden tot 447,1 miljard dollar. Daarmee blijft de verkoop weliswaar nog wel onder het gemiddelde van 2,5 procent groei tijdens het voorbije decennium, maar dat zou wel een gevoelige verbetering betekenen tegenover de marginale toename van 0,4 procent vorig jaar en de zware terugval van 3,9 procent twee jaar geleden.

"De retailers hopen dat de eindejaarsperiode een duurzame economische groei zal brengen," merkt Matthew Shay, chief executive van de National Retail Federation, op. "Hoewel de retailsector steviger staat dan vorig jaar, volgen de bedrijven de economische sleutel-indicatoren, zoals de tewerkstelling en het consumentenvertrouwen, op de voet om te vermijden dat men te optimistisch zou worden over het einde van de economische recessie." Er wordt aan toegevoegd dat verwacht mag worden dat de retailers ook dit jaar zullen blijven toespitsen op het beheersen van de voorraadketen en inventaris om hun blootstelling aan een mogelijke terugval te beperken.

De retailfederatie merkt op dat de bedrijven wellicht ook een aantal nieuwe kanalen - zoals mobiele telefonie - zullen inzetten om de verkoop op te drijven en extra services zullen aanbieden aan de klant die op elk ogenblik en vanop elke locatie wil kunnen shoppen. Jack Kleinhenz, hoofdeconoom van de Amerikaanse retailfederatie, merkt op dat de consument bereid is om opnieuw te investeren in producten die hem belangrijk lijken, maar nog altijd bijzonder prijsbewust zal blijven. Hij zegt dan ook dat retailers op deze fundamentele verschuiving in de mentaliteit van de consument zal reageren door belangrijke promoties aan te bieden en de nadruk te leggen op de verhouding tussen prijs en waarde.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home