Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 14, 2010

Gedrag van consument is definitief veranderd

Een meerderheid van de consumenten is van oordeel dat de economische crisis een permanente verandering heeft veroorzaakt in het algemene aankoopgedrag. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het studiebureau The Futures Company. Daarbij wordt opgemerkt dat de consument de lessen van de voorbije twee jaar heeft onthouden en vanuit een nieuwe oriƫntatie werkt over de producten die ze kopen en op welke manier er gekocht worden. Het is voor marketeers volgens The Future Company dan ook cruciaal om rekening te houden met die nieuwe opstelling van de consument indien ze hun positie op de markt de volgende jaren willen handhaven.

Uit het onderzoek blijkt dat 57 procent van de respondenten toegeeft twee keer na te denken vooraleer een aankoop te doen, ook bij de kleine dagelijkse aankopen. In november vorig jaar was dat slechts 48 procent. Ook geeft 53 procent aan dat de economische recessie het consumentengedrag definitief heeft veranderd. In november vorig jaar was slechts 42 procent die mening toegedaan. The Futures Company merkt op dat deze resultaten duidelijk een wijdverspreid scepticisme bij de consument aantonen, wat volgens de onderzoekers marketeers zal verplichten inspanningen te doen om het vertrouwen van het publiek te behouden.

De onderzoekers voegen er aan toe dat veel consumenten de controle over veel aspecten van het dagelijkse leven weer stevig in eigen handen willen nemen en bijzonder omzichtig omgaan bij het nemen van beslissingen. Bovendien is de consument er volgens The Future Company van overtuigd dat het noodzakelijk is om binnen de huidige grenzen te blijven. Daarbij wordt gewag gemaakt van nieuwe aspiraties, waarbij de consument zijn doelen aanpast aan de bestaande omstandigheden. Irwin Lee, topman van Procter & Gamble voor Groot-Brittanniƫ en Ierland, zegt dat bedrijven de keuze hebben om zichzelf weer uit te crisis te graven of zich verder het graf in te praten.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home