Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 30, 2010

Virtuele goederen zal belangrijke groei blijven vertonen

De markt van de virtuele goederen zal een groei blijven vertonen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Inside Network. Daarbij wordt benadrukt dat de markt van virtuele goederen volgend jaar in de Verenigde Staten een waarde zal hebben van 2,1 miljard dollar. Dat is nagenoeg een verdubbeling tegenover het niveau van vorig jaar, toen de markt een waarde had van 1,1 miljard dollar. De onderzoekers voegen er aan toe dat virtuele goederen wellicht de grootste verschuiving zullen veroorzaken die de sectoren entertainment, communicatie en e-commerce in vele jaren heeft gekend. Facebook vormde volgens Inside Network het snelst groeiende segment van de markt van virtuele goederen.

"Sociale games hebben een grote aantrekkingskracht en kunnen bovendien een competitief element naar boven brengen," aldus het magazine BizReport. "Men kan dan ook begrijpen dat echte liefhebbers graag bereid zijn om geld te besteden dat hen toelaat om vorderingen te maken. Bovendien zijn sociale games gratis. Daardoor zien deelnemers de beperkte micro-betalingen slechts een kleien prijs die ze moeten betalen voor hun ontspanning. Er wordt aan toegevoegd dat de markt van virtuele games op Facebook vorig jaar een waarde had van 835 miljoen dollar. Daarmee was Facebook de snelst groeiende niche van de markt van de virtuele goederen. Voor dit jaar werden geen individuele gegevens bekend gemaakt, maar Facebook zou wel de snelste groei blijven kennen.

Er wordt opgemerkt dat Facebook al zijn game-ontwikkelaars aanzet om gebruik te maken van Credits, zijn virtueel betalingsmiddel. Dat bezorgt Facebook een nieuwe en snelgroeiende inkomstenstroom. Facebook neemt een commissieloon van 30 procent op alle transacties die met Credits worden afgerond. De onderzoekers merken op dat de groeiende markt de voorbije maanden ook geleid heeft tot een aantal belangrijke overnames. Daarbij wordt onder meer gewezen op de overname van Playdom door Disney voor een bedrag van 750 miljoen dollar, terwijl Electronic Arts vorige herfst 400 miljoen dollar betaalde voor de overname van Playfish. Daarnaast zijn er honderden miljoenen dollars investeringen besteed aan virtuele goederen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home