Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 30, 2010

Weinig zekerheid rond nanotechnologie in voeding

Er zijn op dit ogenblik geen voldoende wetenschappelijke bewijzen om algemene conclusies te kunnen trekken over de veiligheid van voeding en verpakkingen die afgeleid zijn van nanomaterialen. Dat heeft het Centre for Food Safety uit Hongkong gezegd. Er werd daarbij tevens een oproep gelanceerd om een omvattende code samen te stellen om de veiligheid van nanotechnologie in de voedingssector te evalueren. Het Centre for Food Safety voegt er aan toe dat er meer gericht onderzoek nodig is om de geloofwaardigheid van de sector te ondersteunen. Op dit ogenblik is het immers niet mogelijk om de claims van bedrijven rond nanomaterialen in de voedingssector te controleren.

"Een duidelijk een internationaal geharmoniseerde beschrijving van de technologie zou moeten kunnen bijdragen tot het ontwikkelen van een veiligheidsbeleid en een reglementering van de toepassingen van nanotechnologie in de voedingsindustrie," merkt het Centre for Food Safety op. Nanotechnologie wordt op dit ogenblik gekoppeld aan afmetingen tussen ongeveer één en honderd nanometer in minstens één richting. Op dit ogenblik is er over nanotechnologie geen internationale definitie beschikbaar. Er wordt aan toegevoegd dat de verpakkingsindustrie op dit ogenblik het grootste gedeelte van de nanotechnologie-toepassingen in de voedingssector voor zijn rekening neemt.

Het Centre for Food Safety merkt op dat nanotechnologie echter ook mogelijk een impact zou kunnen hebben op de inhoud van de voedingsproducten. Er wordt aan toegevoegd dat er op dit ogenblik niet voldoende is geweten over de effecten van nanotechnologie op het menselijk lichaam. Bovendien zijn er op dit ogenblik ook nog geen methodes beschikbaar om de aanwezigheid van nanomaterialen in voedingsproducten te detecteren en beschrijven. "Claims over de aanwezigheid van nanomaterialen in voedingsproducten kunnen niet worden geverifieerd en de consument is verplicht te vertrouwen op de informatie van de sector, producenten en marketing-organisaties," wordt er opgemerkt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home