Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 27, 2010

Veel consumenten raken verward door reclamespots

Driekwart van de Amerikanen geeft aan een reclamespot op televisie verwarrend gevonden te hebben. Volgens 21 procent zijn de reclamespots vaak verwarrend. Dat is de conclusie van een onderzoek van Adweek Media en Harris Poll. Slechts 14 procent merkt op een televisiespot nooit verwarrend te vinden. De onderzoekers merken op dat 89 procent van de Amerikanen naar reclamespots kijken. Daarbij wordt opgemerkt dat leeftijd of opleiding weinig impact blijken te hebben op de perceptie van de consument over de televisiespots. De onderzoekers voegen er aan toe dat slechts 10 procent van de vijfenvijftigplussers aangeeft televisiespots nooit verwarrend te vinden. Bovendien zegt 13 procent van deze groep nooit een reclamespot te bekijken.

"Op het gebied van leeftijd zijn de percentages over nagenoeg alle categorieën identiek," merken de onderzoekers op. "Alleen bij de vijfenvijftigplussers kan er een afwijking worden vastgesteld." In die categorie zegt 29 procent van de ondervraagden reclamespots op televisie vaak verwarrend te vinden. Bij jongeren Amerikanen valt dat cijfer gevoelig terug. In de categorie tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar zegt nog 17 procent televisiespots vaak verwarrend te vinden. In de categorie tussen vijfendertig tot vierenveertig jaar bedraagt dat 13 procent. In de groep tussen achttien en vierendertig jaar zegt 18 procent televisiepots vaak verwarrend te vinden.

De onderzoekers voegen er aan toe dat ook de opleiding geen grote impact blijkt te hebben. In de groep die maximaal een diploma van middelbaar onderwijs heeft, zegt 75 procent televisiespots soms verwarrend te vinden. Bij de bevolkingsgroep die minstens een diploma hoger onderwijs heeft verworven, stijgt dat tot 76 procent. In de eerste groep zegt 21 procent televisiespots vaak verwarrend te vinden. Bij universiteitsstudenten daalt dat echter tot 19 procent. "Adverteerders moeten er in de eerste plaats nochtans voor zorgen dat hun campagnes duidelijk zijn," merken de onderzoekers op. "Kunstzinnige en onderhoudende reclames moeten kunnen, maar ze moeten in de eerste plaats tot verkoop aanzetten. Verwarring bij de consument kan die doelstelling in gevaar brengen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home