Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 27, 2010

Sociale media in e-commerce opgelegd door consument

Retailers voelen zich vooral verplicht om sociale netwerken in hun activiteiten in te bouwen omdat steeds meer consumenten het platform in hun shopping-activiteiten inschakelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Aberdeen Group. Voor 53 procent is die verschuiving bij de consument de belangrijkste reden om campagnes met sociale netwerken op te starten. Volgens 47 procent werd met sociale netwerken gestart omdat ook de concurrentie inmiddels van het medium gebruik maakt. Daarnaast wordt ook gewag gemaakt van de snel veranderende affiniteiten van de consument (28 procent) en een terugval van de reacties van de consumenten op traditionele campagnes (19 procent).

"Maar net zoals vele marketeers in andere sectoren, hebben retailers nog altijd geen duidelijk beeld over de betekenis van succes in sociale media," merken de onderzoekers op. "Het vaakst wordt gewag gemaakt van de kwaliteit van het consumenten-inzicht dat uit het gebruik van sociale media volgt (43 procent), gevolgd door een inzicht in het aantal bezoekers dat terugkeert (39 procent), de kwaliteit van de verkoops-initiatieven (36 procent), de kwantiteit van de verkoopsinitiatieven (31 procent), het aantal commentaren (17 procent) en het aantal geplaatste berichten 11 procent)." Er wordt echter opgemerkt dat retailers een afwijkend belang kunnen hechten aan die doelstellingen.

"Het is ook begrijpelijk dat retailers een ander belang kunnen hechten aan het gebruik van sociale media," merken de onderzoekers op. "De bruikbaarheid en het nut van deze instrumenten kan immers van retailer tot retailer veranderen. Men zou dan ook goed moeten onderzoeken welke strategie de beste resultaten voor de individuele retailer zou kunnen opleveren en die dan ook consequent volgen." De onderzoekers merken verder op dat online shoppen voor de meeste internet-gebruikers niet uitsluitend een sociale activiteit is. Een zoekactiviteit naar een product begint volgens de onderzoekers immers meestal niet op een sociale netwerksite.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home