Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 25, 2010

Nieuwe economieën hebben eigen groeibedrijven

In verscheidene groeimarkten maken verscheidene nieuwe bedrijven opgang, hoewel ze nog altijd een internationale aanwezigheid moeten opbouwen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Ernst & Young. Daarbij wordt opgemerkt dat 34 procent van deze groeibedrijven de voorbije drie jaar hun omzet en winst met minstens 20 procent hebben opgedreven. Daarbij wordt opgemerkt dat deze zogenaamde groeihelden een aantal opmerkelijke kenmerken gemeenschappelijk heeft. Onder meer wordt erop gewezen dat 95 procent van de betrokken bedrijven een prioriteit hebben gegeven aan groei in plaats van kostenbesparingen en herstructureringen. Eén van deze groeihelden is volgens de onderzoekers de Chinese budget-hotelketen Home Inns.

Bovendien blijkt dat 91 procent van deze groeihelden financiële reserves heeft opgebouwd voor toekomstige groeiplannen en 72 procent heeft zijn investeringen in marketing opgedreven. Er wordt echter aan toegevoegd dat de zakelijke strategieën van land tot land variëren. Onder meer wordt opgemerkt dat Braziliaanse bedrijven opvallend veel interesse hebben voor een intrede in buitenlandse markten, waarbij ook naar overnamemogelijkheden wordt gekeken. Chinese bedrijven zouden op dat vlak een uitgebalanceerd beleid voeren, terwijl Russische ondernemingen zich op het gebied van buitenlandse groei relatief terughoudend zouden opstellen.

Over het algemeen merkte 53 procent van de betrokken bedrijven op dat de introductie van hun bestaande portfolio in nieuwe markten meestal de beste return opleverde. Daarentegen was slechts 16 procent van de bedrijven overtuigd van het nut van de introductie van nieuwe producten in nieuwe markten. "Het is duidelijk dat de bedrijven in eerste instantie hun marktaandeel en efficiëntie in eigen land willen opdrijven vooraleer elders nieuwe producten of markten te ontwikkelen," merken de onderzoekers op. Buitenlands succes was volgens de bedrijven in eerste instantie te danken aan een grotere zichtbaarheid (72 procent), gevolgd door een concurrentieel prijsniveau (54 procent), innovatie (53 procent) en investeringen in marketing en reclame (31 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home