Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 25, 2010

Grote verschuiving in online videolandschap

Er is duidelijk een verschuiving merkbaar in het online videolandschap. Dat is de conclusie van een onderzoek van het videoplatform Brightcove en het onderzoeksbureau TubeMogul. Daarbij wordt onder meer opgemerkt dat het online videogebruik van zoekmachines naar sociale platformen wordt overgeheveld. De onderzoekers stellen dat online video op Facebook en Twitter sneller groeien dan op traditionele zoekmachines. Aan het huidige groeiritme zal Facebook volgens de onderzoekers binnen het jaar Yahoo voorbije steken als tweede belangrijkste kanaal voor online video. Google blijft het leidende platform. In totaal wordt 81,9 procent van de videocontent bekeken vanuit de eigen website van de producent.

"De online videoconsumptie kent in alle media-categorieën een groei," merken de onderzoekers op. "Tijdens het tweede kwartaal steeg het aantal unieke kijkers met gemiddeld 2,8 procent per maand. Het aantal bekeken video's steeg met 11 procent." Er wordt aan toegevoegd dat de videoconsumptie op de websites van kranten tijdens het tweede kwartaal van dit jaar met 65 procent is gestegen. Er wordt aan toegevoegd dat meer dan 60 procent van de adverteerders van plan is om het volgende jaar zijn aanwezigheid in online video op te drijven. De onderzoekers voegen er aan toe dat online consumenten tijdens het tweede kwartaal van dit jaar meer minuten video hebben gekeken op de websites van officiële media dan op andere online locaties.

Er wordt verder opgemerkt dat het engagement van de consument hoger is wanneer video wordt bekeken op een sociaal netwerk. Op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter wordt gemiddeld één minuut en vierentwintig minuten bekeken, tegenover slechts tweeënvijftig seconden op Yahoo en op display-reclameplatformen. De onderzoekers merken verder op dat het videowerk van televisie-zenders het minste op andere websites wordt bekeken. Slechts 1,9 procent van die content is op andere websites te vinden. Dat is volgens Brightcove geen verrassing, gezien de lengte van het materiaal. Het materiaal van kranten is het meeste te vinden op andere websites (13,6 procent), gevolgd door muziek en radio.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home