Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 01, 2010

Sportmerken vechten voor Chinese markt

In China neemt de concurrentie tussen wereldwijde merken zoals Nike en Adidas en lokale merken zoals Li Ning en Anta steeds verder toe. Prijs is één van de belangrijke factor in die strijd. Het Amerikaanse Nike wil daarom in China een lijn op de markt brengen die tegemoet komt aan de budgetten van consumenten in de kleinere steden, waardoor de groep zijn penetratie in China wil opdrijven. In het verleden richtte Nike zich vooral op grote stedelijke centra zoals Shanghai, Peking en Guangzhou, die een grote concentratie hebben aan jonge, welgestelde consumenten die interesse hebben in sport, vooral basketbal. Ook concurrent Adidas wil met goedkopere producten een grotere groep Chinese consumenten bereiken.

"Hoewel Adidas een premium-sportmerk is, willen we producten met een concurrentiële prijs aanbieden aan verschillende segmenten van de Chinese markt," aldus een woordvoerder van Adidas tegenover de krant China Daily. Liang Yuchang, analist bij UBS Securities, merkt op dat een bedrijf zoals Nike de strijd in het goedkopere marktsegment wil aangaan met de binnenlandse merken. Indien het Amerikaanse bedrijf in China zijn premium-prijspolitiek zou handhaven, zou het volgens Yuchang ongetwijfeld snel terrein moeten prijsgeven aan zijn Chinese concurrenten Li Ning en Anta. De strategiewijziging van Nike zou volgens hem dan ook een belangrijke impact kunnen hebben op die binnenlandse merken, die tot nu toe een prijsvoordeel konden uitspelen.

Tom Doctoroff, hoofd van de Chinese divisie van het reclamebureau JW Thompson, merkt op dat internationale bedrijven en lokale concurrenten tot nu toe op een gescheiden sportmarkt actief zijn geweest. Die grens is volgens hem echter duidelijk aan het vervagen. "Li Ning en Anta gaan niet rechtstreeks de concurrentie aan met Adidas en Nike, maar hun gedeelte van de markt wordt steeds groter," merkt Doctoroff op. "De markt van Adidas en Nike kent niet hetzelfde groeitempo. Op het ogenblik dat een lokaal merk dezelfde prijs kan vragen dan een buitenlandse concurrent, zal er een echte doorbraak zijn gerealiseerd." Li Ning zegt in China inmiddels groter te zijn dan Adidas en de tweede plaats na Nike ingenomen te hebben.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home