Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 15, 2010

Recordgroei voor Chinese reclame-bestedingen

In China zullen de reclame-bestedingen de volgende twee jaar een recordgroei laten optekenen. Daarbij moet rekening gehouden met een dubbelcijferige groei. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Group M. Er wordt opgemerkt dat de reclame-bestedingen op de Chinese markt dit jaar een omzet van 306 miljard yuan zullen vertegenwoordigen. Dat komt overeen met een bedrag van 34,9 miljard euro. De bestedingen zouden daarbij met 16 procent toenemen tegenover vorig jaar. Voor volgend jaar wordt een verdere groei met 11 procent tot 339 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. De groei wordt vooral verklaard door de verdere groei van het beschikbare gezinsinkomen, dat vorig jaar 17.175 yuan bedroeg, tegenover 6.280 yuan in het begin van deze eeuw.

Er wordt aan toegevoegd dat de televisiereclame in China dit jaar een groei met 15,9 procent zal kennen tot 192 miljard yuan. Voor volgend jaar wordt een verdere groei met 9,5 procent vooropgesteld. De onderzoekers voegen er aan toe dat het televisie-medium zijn dominante positie op de Chinese reclamemarkt zal blijven behouden. Het marktaandeel zal volgens het rapport echter een lichte inkrimping kennen van 62,8 procent vorig jaar tot 62 procent volgend jaar. Er wordt daarbij opgemerkt dat de online reclame-inkomsten dit jaar met 30 procent stijgen tot 27 miljard yuan. Het marktaandeel van het internet zal volgens het rapport van 7,9 procent vorig jaar tot 10,3 procent volgend jaar stijgen.

In het rapport wordt benadrukt dat de krantenreclame dit jaar een groei met 11 procent zal kennen, gevolgd door een toename met 5 procent volgend jaar. Dat betekent echter dat het marktaandeel van de krantenreclame met 1,4 procent tot 13 procent zal dalen. Voor de magazinereclame wordt voor dit jaar een groei met 9 procent voorspeld, gevolgd door een toename met 5 procent volgend jaar. De sector vertegenwoordigt 2,1 procent van de totale reclame-sector. Dat zou volgend jaar op hetzelfde niveau blijven. Bij radio wordt er voor dit jaar een groei met 10 procent verwacht, waardoor het marktaandeel op 2,9 procent behouden zou blijven. Bij buitenreclame wordt een achtereenvolgende groei met 15,8 procent en 10 procent voorzien, met een constant marktaandeel van 9,7 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home