Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 14, 2010

Britse mediabedrijven laten opnieuw omzetgroei optekenen

De mediabedrijven in Groot-Brittanniƫ zien hun inkomsten opnieuw toenemen, maar de sector wordt nog altijd met belangrijke uitdagingen geconfronteerd. Dat is de conclusie van een rapport van had adviesbureau Ernst & Young. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de beursgenoteerde Britse mediabedrijven tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een organische omzetgroei hebben gerealiseerd. Tijdens dezelfde periode vorig jaar lieten slechts 12 procent van de betrokken bedrijven een groei noteren. Er wordt aan toegevoegd dat een gemiddelde groei van 2,5 procent werd opgetekend, tegenover een inkrimping met 11,8 procent tijdens dezelfde periode vorig jaar.

Michael Rudberg, hoofd van de mediadivisie bij Ernst & Young, merkt op dat deze groei wellicht in belangrijke mate te wijten is aan een strikt financieel management. "Kostenbesparingen en het opdrijven van de efficiƫntie als gevolg van de economische crisis zijn met succes doorgevoerd," merkt Rudberg op. Er wordt aan toegevoegd dat bedrijven met een grote aanwezigheid op het gebied van communicatie en reclame een groei met 3,2 procent lieten optekenen, terwijl die groei bij concurrenten met een beperktere aanwezigheid terugvalt tot 0,7 procent. De onderzoekers merken wel op dat de bedrijven hebben kunnen profiteren van de heropleving in de reclamemarkt tijdens het tweede kwartaal van dit jaar. Dat is verrassend, aangezien daar pas voor volgend jaar een groei was verwacht.

Er wordt echter aan toegevoegd dat drie op de vijf krantenuitgevers geconfronteerd werden met een dalende vraag. Dat is volgens het adviesbureau vooral te wijten aan de regionale activiteiten, die in belangrijke mate afhankelijk zijn van kleinere annonces. Die sector moet zich volgens Ernst & Young nog duidelijk herstellen van de economische crisis. Bij de digitale inkomsten werd een groei met 5,5 procent opgetekend, tegenover een terugval van 9,9 procent tijdens de eerste helft van vorig jaar. Ernst & Young voegt er aan toe dat de digitale sector minder veerkrachtig is geweest tegenover de economische crisis dan vooraf werd verondersteld.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home