Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 14, 2010

Dubbelcijferige groei bij grootste adverteerders

De Amerikaanse reclamebudgetten van de grote adverteerders hebben tijdens de eerste helft van dit jaar een dubbelcijferige groei gekend. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Kantar Media. Bij de honderd grootste adverteerders werd een groei met 9,7 procent opgetekend tot 29,3 miljard dollar. Buiten de top duizend was er daarentegen slechts een groei met 1,4 procent. De tien grootste adverteerders dreven hun gezamenlijk reclame-budget met 11,5 procent op tot 8,4 miljard dollar. Bovenaan staat Procter & Gamble met 1,5 miljard dollar. Dat een stijging met 31,1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Op de tweede plaats staat AT&T met een groei van 14,1 procent tot 1,1 miljard dollar, gevolgd door General Motors met een stijging met 45,6 procent tot ruim 1 miljard dollar.

Op de vierde plaats staat Verizon met een bedrag van 1 miljard dollar. Dat is echter een daling met 12,3 procent. Ook Johnson & Johnson liet een daling met 11,2 procent tot 709 miljoen dollar optekenen. Verder volgen News Corp met een groei van 5,8 procent tot 700,0 miljoen dollar en Pfizer met een stijging van 16,3 procent tot 649 miljoen dollar. Time Warner liet daarentegen een daling met 1,5 procent tot 571 miljoen dollar optekenen. Toyota liet een stijging met 23,3 procent optekenen tot 528 miljoen dollar en de bestedingen van Ford stegen met 12,2 procent tot 524 miljoen dollar. In totaal realiseerde de Amerikaanse reclame-sector tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 63,6 miljard dollar. Dat is een stijging met 5,7 procent.

Bij televisie-reclame werd een groei met 10 procent opgetekend. Spaanstalige televisie-reclame liet zelfs een stijging met 14,6 procent optekenen, in belangrijke mate te wijten aan het wereldkampioenschap voetbal tijdens de maanden juni en juli. Radio-reclame liet een stijging met 6,3 procent optekenen, terwijl buitenreclame een toename met 2,8 procent liet noteren en bij magazines een groei met 1,6 procent werd gemeld. Bij de kranten werd daarentegen een daling met 3 procent opgetekend, vooral door een terugval met 4,6 procent bij lokale uitgaves. Daarentegen werden er bij online reclame een groei met 5,3 procent opgetekend.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home