Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 15, 2010

Filmindustrie blijft bij driedimensionaal formaat

De filmindustrie zal driedimensionale films blijven doorduwen om de inkomsten uit de ticket-verkoop op te drijven, zelfs al blijken de winsten gevoelig lager te liggen dan de verwachtingen van de sector na het gigantische Avatar-succes. Volgens Hollywood.com zullen er volgend jaar minstens zesentwintig driedimensionale films worden gelanceerd. Dat is een stijging met vier eenheden tegenover dit jaar. Avatar is tot nu toe de meest succesvolle film uit de geschiedenis. Het succes van de film lokte heel wat enthousiasme uit bij het publiek, waaruit de filmstudio's afleidden dat het format de succesformule voor de toekomst zou worden.

"James Cameron, regisseur van Avatar, heeft getoond dat driedimensionale films op een goede manier kunnen worden aangepakt," voert Bill Mechanic, gewezen voorzitter van Twentieth Century Fox en producent van de driedimensionale film Coraline, aan tegenover het persbureau Bloomberg. De filmstudio's voeren aan dat een extra ticketprijs van 3 dollar tot 3,5 dollar voor een driedimensionale film de extra productiekosten van 5 miljoen dollar tot 20 miljoen dollar meer dan compenseren. Een driedimensionale film die in de bioscoop 10 procent tot 15 procent meer opbrengt, verantwoordt volgens Mechanic de extra gedane productiekosten. De grootste extra kostenfactor is volgens Mechanic de tijd die nodig is om de scènes op te zetten die het diepteperspectief mogelijk maken.

Chase Carey, voorzitter van News Corp, zegt dat het driedimensionale format een belangrijke plaats zal innemen in de filmtechnologie, maar op dit ogenblik vooral een evenement-fenomeen is. Hij voegt er aan toe dat het format niet voor elke film kan toegepast worden. Bloomberg voegt er aan toe dat het driedimensionale format ook geen garantie is op succes, wat door een aantal matige lanceringen is bewezen. Bovendien haalde Avatar ongeveer 80 procent van zijn inkomsten uit driedimensionale vertoningen, maar dat aandeel is daarna gevoelig gedaald. Bij Toy Story was dat echter al gedaald tot 57 procent. Matthew Harrigan, analist bij Wunderlich Securities, merkt op dat de mislukkingen de studio's uiteindelijk duidelijk zullen maken welke films het meest geschikt zijn voor de technologie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home