Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 15, 2010

Historische fabriek Boeing tot verdwijnen gedoemd

De Amerikaanse vliegtuigconstructeur Boeing heeft beslist om zijn historische Plant Two in de stad Seattle af te breken. In het complex werden een aantal iconen van de luchtvaartindustrie gecreëerd, maar de installaties zijn te oud geworden en voldoen niet meer aan de technologische eisen. Bovendien waren de fabriekshallen te klein geworden om de grote vliegtuigen van de hedendaagse luchtvaart nog te kunnen herbergen. Plant Two van Boeing werd vijfenzeventig jaar geleden gebouwd. De fabriek vormde ook een gedeelte van de Amerikaanse oorlogsgeschiedenis. Plant Two was immers de thuisbasis van Rosie-the-Riveter, de Amerikaanse vrouwen die tijdens de tweede wereldoorlog duizenden oorlogsvliegtuigen bouwden.

"Plant Two was ook de plek waar de vaak ongeschoolde arbeiders van Seattle voor het eerst leerden om aluminium, motoren en elektronica samen te brengen tot gesofisticeerde vliegende machines," merkt het persbureau Associated Press op. Boeing opende Plant Two in 1936 voor de bouw van het prototype van de beroemde B-17 Flying Fortress. Uiteindelijk zouden van de bommenwerper 13.000 exemplaren worden gebouwd. De helft daarvan was afkomstig van Plant Two. Ook de het even beroemde type Boeing B-29, dat onder meer de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki wierp, werd in Plant Two gebouwd. De nagenoeg verlaten fabriek moet plaats maken voor het herstel van de loop van de Duwamish-rivier en het aanleggen van wetlands.

De afbraak van het complex zou nog dit najaar van start gaan. Plant Two ligt ongeveer één mijl stroomopwaarts van de originele Plant One, die decennia geleden al werd verkocht. Boeing-historicus Mike Lombardi merkt op dat er een gigantisch verschil was tussen de twee sites. Plant One was volgens hem eigenlijk niet meer dan een atelier waar tweedekkers aan elkaar genaaid, gelijmd en gespijkerd werden. Plant Two vormde daarentegen een moderne assamblage-eenheid, waar metalen onderdelen achteraan in de fabriek geleidelijk aan werden samengevoegd tot vooraan een afgewerkt vliegtuig was gevormd. Ook de Boeing B737, het meestverkochte vliegtuig van de Amerikaanse constructeur, werd in de jaren zestig in Plant Two gebouwd.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home