Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 02, 2010

Nokia blijft meest vertrouwde merk van India

Het Finse telecombedrijf Nokia blijft de meest vertrouwde merk van India. Op de tweede plaats volgt tandpasta-producent Colgate. Dat is de conclusie van een onderzoek van het onderzoeksbureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat Nokia, dat vijftien jaar geleden zijn intrede deed op de Indiase markt, voor het derde opeenvolgende jaar op de eerste plaats staat. Zes jaar geleden stond Nokia nog op een éénenzeventigste plaats, maar was vier jaar geleden al opgeklommen tot een vierenveertigste plaats. Drie jaar geleden stond Nokia op een vierde plaats. Volgens de onderzoekers heeft Nokia zijn eerste plaats te danken aan een mengeling van consistentie en innovatie.

Een woordvoerder van Nokia voert aan dat consumenten in een moeilijker economische en sociale context meer teruggrijpen naar comfortabele, eerlijke en authentieke merken. "Betrouwbare merken reageren op een groeiende competitie steeds door zich te focussen op de activiteiten waar ze het best in zijn en nieuwe bouwstenen voor de toekomst te ontwikkelen," merkt hij op tegenover The Economic Times. Colgate, dat al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw actief is in India, bezette ook de voorbije twee jaar de tweede plaats. Voordien stond het merk vier jaar lang op de eerste plaats. Een woordvoerder van Colgate voert aan dat de toekomst wellicht zal worden getypeerd door een aantal merken die als bakens van betrouwbaarheid worden erkend.

Het zeepmerk Lux van Unilever staat op de derde plaats. Ook Lux is al vele jaren actief in India. Het merk voerde al in de jaren twintig zijn eerste reclamecampagne op de Indiase markt. Op de vierde plaats volgt het desinfecteer-middel Dettol van Reckitt Benckiser. De top vijf wordt afgerond door de voedinggroep Britannia. Daarna volgen het soepmerk Lifebuoy, de shampoo Clinic Plus, het cosmeticamerk Pond's, het lichaamsverzorgingsmerk Fair & Lovely en de tandpasta Pepsodent. De vijf merken behoren tot de Unilever-groep. Een woordvoerder van Unilever voert aan dat een merk meer is dan een naam. Een merk is volgens hem een relatie die gebaseerd is op zekerheid, belofte en vertrouwen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home