Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 03, 2010

Internet vertegenwoordigt één vijfde totale reclame-sector

Volgend jaar zal online reclame een snellere groei kennen dan de totale reclame-sector. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Borrell Associates. Daarbij wordt opgemerkt dat de Amerikaanse online reclame volgend jaar een groei met bijna 14 procent zal kennen tot 51,9 miljard dollar. De totale Amerikaanse reclamesector zou volgend jaar een groei kennen van minder dan 5 procent tot 238,6 miljard dollar. Dat betekent dat de online sector in de Verenigde Staten volgend jaar ongeveer 22 procent zal vertegenwoordigen van de totale reclamesector. De belangrijkste groei binnen de online sector zal volgens Borrell afkomstig zijn van gerichte lokale advertenties en sociale media.

Anderzijds wordt de grootste groei verwacht van de display-reclame, zoals banners. Daar wordt een groei met 60 procent tot 10,9 miljard dollar verwacht. Er wordt aan toegevoegd dat bij nationale adverteerders daarbij een groei met bijna 50 procent zal worden opgetekend, maar bij lokale adverteerders zou er sprake zijn van meer dan een verdubbeling tot meer dan 2,3 miljard dollar. De totale lokale online reclame zou met bijna 18 procent toenemen tot 16,1 miljard dollar. De omzet van de zogenaamde run-of-site displays zal volgens het rapport echter met 14 procent dalen tot 8,2 miljard dollar. Dit vroege online format is volgens Borrell inmiddels overschaduwd door nieuwere, productievere formaten, terwijl de prijs door de groeiende concurrentie is gedaald.

Bij de run-of-site displays wordt vooral een terugval verwacht van nationale adverteerders. Bij lokale adverteerders zou de achteruitgang tot minder dan 3 procent beperkt blijven. Daarnaast merken de onderzoekers op dat betaalde zoekopdrachten bij nationale adverteerders met 11,3 procent zullen afnemen, maar dat zou worden gecompenseerd door een stijging met 10 procent bij lokale adverteerders. Volgens Borrell liggen de online reclametrends bij lokale adverteerders twee jaar achter op de evolutie bij nationale adverteerders. Over twee jaar mag volgens Borrell dan ook bij de lokale adverteerders een daling in de online zoekreclame worden verwacht. Email, video-streaming, online coupons en mobiele reclame zullen volgens de onderzoekers echter allemaal een groei kennen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home