Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 09, 2010

Interesse topkaders cruciaal voor inzet sociale media

De ondersteuning van executives is de belangrijkste steunpijler voor de lancering van sociale media-projecten bij retailers. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Aberdeen Group. De onderzoekers merken daarbij op dat retailers bij de adoptie van sociale media als een marketing-instrument, vooral binnen het eigen bedrijf zoeken naar een drijvende kracht. Daarbij wordt de steun van het topkader door 64 procent van de marketeers als cruciale ondersteuning naar voor geschoven. Die ondersteuning van topkaders zorgt er volgens Aberdeen Group voor dat het hele bedrijf een inzicht krijgt in de mogelijkheden van sociale media en voordelen buiten de marketing-afdeling kunnen worden ontdekt.

Op de tweede plaats staan de inzet van specifieke bronnen of arbeidskrachten (47 procent). Het gaat daarbij volgens de onderzoekers zowel om de inzet van menselijk kapitaal als technologie. Ook wordt opgemerkt dat binnen het bedrijf ook vaak op analytische bronnen beroep wordt gedaan (25 procent). De belangrijkste externe bron bestaat uit interactie van marketeers met klanten om de behoeften op de markt te achterhalen (33 procent). Andere belangrijke pijlers worden gevormd door een kennis over de meest efficiënte marketingkanalen (31 procent) en de controle van de financiële efficiëntie van sociale media (30 procent). Die twee elementen combineren volgens de onderzoekers interne en externe elementen.

Sociale netwerken zoals Facebook vormen de belangrijkste elementen binnen de sociale mediamarketing. Bij de inzet van sociale media wordt door 85 procent van de retailers beroep gedaan op sociale netwerken. Microblogging-diensten zoals Twitter volgen op een tweede plaats met een score van 51 procent. Blogs staan op een derde plaats met 43 procent. Online video en product-besprekingen halen elk een score van 38 procent. De onderzoekers voegen er aan toe dat twee van deze platformen - microblogging en product-besprekingen - gemakkelijk kunnen gecombineerd worden met het opvolgen van de opinies en reacties van de consumenten.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home