Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 30, 2010

Evenement-televisie stimuleert gecombineerd mediagedrag

Televisie en internet worden door de consument al langere tijd gecombineerd, maar er zijn aanwijzingen dat evenement-programma's zoals Strictly Come Dancing en X-Factor dat fenomeen verder ondersteunen. Steeds meer consumenten bespreken op sociale media immers televisieprogramma's op het ogenblik dat die bekeken worden. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau RedShift Research. Daarbij wordt opgemerkt dat 45 procent van de Britten toegeeft op websites zoals Twitter op Facebook televisieprogramma's te bespreken terwijl de uitzendingen nog bezig zijn. In 57 procent van de gevallen gaat het daarbij om discussies over evenement-programma's, zoals sportuitzendingen, talentshows en eindeseizoens-afleveringen van soap-series.

De onderzoekers voeren aan dat deze tendens verrassend wordt gedragen door vrouwelijke consumenten. In die groep zegt 51 procent tegelijkertijd gebruik te maken van online chatprogramma's en televisie. Bij mannen is dat slechts 38 procent. De onderzoekers voegen er aan toe dat 21 procent van de Britse respondenten aangeeft een sociaal engagement te zullen afzeggen indien ze daarvoor hun favoriete programma zouden moeten missen. RedShift Research merkt op dat de gebruiker door de technologische vooruitgang steeds meer apparaten gebruikt in combinatie met de televisie. In eerste plaats gaat het om een laptop (57 procent), gevolgd door een desktop (23 procent) en een smartphone (19 procent).


RedShift Research voegt er aan toe dat 63 procent graag met zijn televisie toegang zou hebben tot het internet, zodat ze meer informatie zouden kunnen vinden over de programma's die ze aan het bekijken zijn, online te shoppen sociale netwerksites te gebruiken. Er wordt opgemerkt dat X-Factor het voorbije seizoen meer dan elf Twitter-berichten per seconde genereerde, terwijl Strictly Come Dancing aan bijna zeven Twitter-berichten per seconde kwam. De Britse verkiezingsdebatten genereerden zelfs meer dan negenentwintig Twitter-berichten per seconde. RedShift Research merkt op dat de consument duidelijk toegang tot het internet wenst tijdens het bekijken van televisieprogramma's. Intelligente technologie zal volgens de onderzoekers een revolutie betekenen voor de televisiesector.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home