Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 19, 2010

Azië heeft nog werk rond maatschappelijk ondernemen

Aziatische bedrijven maken langzaam vooruitgang op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de onderzoeksbureaus CSR Asia en Responsible Research. Daarbij wordt opgemerkt dat ongeveer driekwart van de bedrijven maatschappelijk ondernemen heeft opgenomen in zijn beleid, maar slechts een beperkt aantal ondernemingen zou een specifiek aanspreekpunt hebben voor belanghebbenden. Er wordt aan toegevoegd dat die verantwoordelijkheid meestal wordt toevertrouwd aan de afdelingen communicatie of public relations. Dat geeft volgens de onderzoekers aan dat maatschappelijk ondernemen in Azië nog vooral wordt beschouwd als een marketing-instrument dat het imago van het bedrijf moet ondersteunen.

Er wordt aan toegevoegd dat Zuid-Koreaanse bedrijven met een score van 57 procent het best presteren op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Daarbij speelt volgens de onderzoekers echter de aanwezigheid van grote internationale concerns zoals Samsung Electronics en Hyundai Motors een cruciale rol. "Die bedrijven hanteren immers vaak de strengste internationale rapportage-normen," merken de onderzoekers op. "Deze bijzonder zichtbare bedrijven hebben een aantal initiatieven genomen om zichzelf aan te passen aan wereldwijde trends en zullen waarschijnlijk ook het Koreaanse bedrijfs-universum stimuleren om hun rapportage over maatschappelijk ondernemen te verbeteren."

Zuid-Koreaanse bedrijven bezetten de eerste vijf plaatsen. De hoogste Zuid-Koreaanse score werd gerealiseerd door SK Telecom (73 procent), gevolgd door Posco (72 procent). De allerhoogste score kwam echter op naam van het Indiase Wipro (83 procent). India komt als land op de tweede plaats met een score van 43 procent, maar neemt de eerste plaats in op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing. India scoort echter laag op het gebied van transparantie en procedures. Maleisië volgt op een derde plaats met een score van 42 procent. China eindigt met een score van 10 procent op de laatste plaats. Opvallend is wel dat de Chinese financiële sector relatief goed presteerde. Over de hele regio haalde vooral de farmasector lage scores.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home