Nieuwsoverzicht
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing verhoogt opnieuw het productietempo voor zijn succesvolle B737-model. Over drie jaar zullen er achtendertig toestellen per maand worden geproduceerd. Op dit ogenblik wordt er ongeveer één exemplaar per dag geproduceerd. Over twee jaar zou de productie al opgedreven zijn naar vijfendertig exemplaren per maand. Er wordt aan toegevoegd dat er nog altijd een druk is om de productie verder op te drijven, hoewel dat mogelijk geen doelstelling op korte termijn zou zijn. Enkele weken geleden had een topman van Boeing gewag gemaakt van mogelijk veertig exemplaren per maand. De recente productieverhoging werd volgens Boeing beslist na overleg met klanten en toeleveranciers. Daarbij werd opgemerkt dat de toeleveranciers immers in staat moeten zijn om de productieverhoging bij Boeing te volgen.
Anthony Bolton, de superbelegger van de vermogensbeheerder Fidelity, verwacht niet dat de wereldeconomie in een nieuwe recessie verzeild zal geraken. Bolton ziet veel heil in de groei van de Chinese economie. De superbelegger, die als beheerder van het Special Situations-fonds van Fidelity een jaarlijkse rendement van bijna 20 procent haalde, verhuisde begin dit jaar naar China om er een gloednieuw China-fonds voor de vermogensbeheerder te runnen. Een aantal beleggers vreest dat het huidige economisch herstel na de recessie mogelijk van korte duur zou zijn en opnieuw naar een zware terugval zal leiden. Eerder lieten echter ook andere grote investeerders zich positief uit over de toekomst van de economie. Daarbij merkten ook Warren Buffett en Bill Gross op niet in een dubbeldip te geloven.
Het Franse vakantieconcern Club Méditerranee heeft tijdens het derde kwartaal van zijn boekjaar een omzet gerealiseerd van 329 miljoen euro. Dat is een stijging met 4,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, ondanks de economische malaise. De omzetgroei was vooral te danken aan een sterke vraag naar vakanties in het duurdere segment van de resorts van de groep. Het aantal klanten groeide met 4,2 procent. De groei in het duurste segment bedroeg 11 procent. Het concern is van plan de capaciteit in de meest luxueuze resorts met 66 procent uit te breiden. Club Méditerranee baat wereldwijd tachtig resorts uit. Wel wordt opgemerkt dat de luchtverkeerskosten tijdens het derde kwartaal een gevoelige stijging kende. Dat is belangrijk voor het vakantieconcern, omdat het zijn vakanties verkoopt met inbegrip van de vliegtickets. De hogere olieprijs en de sterkte dollar hadden een negatieve impact op de winstmarges.
De Europese telecomoperatoren France Télécom, Deutsche Telekom, Telefonica en Vodafone zouden aan een eigen besturingssysteem voor smartphones werken. De operatoren zouden volgende maand bekijken of een alternatief voor de besturingssystemen van onder meer Apple en Google realiseerbaar zou kunnen zijn. Het project zou een antwoord moeten vormen op de groeiende populariteit van Apple en Google op de markt van de mobiele telefonie. Die genereren immers inkomsten uit hun besturingssysteem en de bijhorende applicaties. De telecomoperatoren leveren nog alleen maar de netwerkverbinding. Het is nog niet duidelijk in welke vorm een eventueel samengaan zou worden gegoten. Er zou mogelijk een joint venture kunnen worden opgericht, maar er zou ook een gezamenlijk ontwikkelingsplatform kunnen worden ontwikkeld.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM grijpt in bij zijn dochterondernemingen Martinair en Transavia, maar de vakbonden verwachten niet dat dit zal leiden tot gedwongen ontslagen. De vakbonden stellen dat Martinair gewoon verder zal kunnen gaan met de vrachtvluchten, maar zouden de passagiersvluchten geleidelijk worden overgeheveld naar de moedermaatschappij. De passagiersdivisie van Martinair heeft ongeveer 450 medewerkers. De vakbonden merken echter op dat de moedermaatschappij snel genoeg groeit om de betrokken personeelsleden over te nemen. Transavia wil uit de rode cijfers komen door de kosten te beperken. Dat zou onder meer gerealiseerd kunnen worden door passagiers minder luxe aan te bieden. De vakbonden verwachten dat daardoor ook hier geen gedwongen ontslagen zullen moeten worden doorgevoerd.
Het Russische staatsbedrijf Russian Technologies heeft bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer een order geplaatst voor vijftig exemplaren van het B737-type. Met het order is een bedrag gemoeid van 3,7 miljard dollar. Russian Technologies heeft ook nog eens een optie voor vijfendertig extra toestellen. De toestellen zijn vooral bestemd voor de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot. Russian Technologies zal in oktober een besluit nemen over de aanschaf van de extra toestellen. Staatsbedrijf Russian Technologies heeft activiteiten die variëren van het produceren van auto’s tot het bouwen van raketten. Russian Technologies zou ook geïnteresseerd zijn in de overname Rosoboronexport, het bedrijf dat in Rusland een monopolie heeft op de export van wapens. De order is een opsteker voor Boeing, dat grote vertraging heeft met de levering van zijn nieuwe Dreamliner. Zopas nog moest een testvlucht opnieuw uitgesteld worden.
De Autorité des Marchés Financiers (AMF), de Franse financiële toezichthouder, zegt bewijzen te hebben van beursmanipulatie van bankaandelen en staatsobligaties tijdens de bankencrisis twee jaar geleden en de eurocrisis van dit jaar in Frankrijk en waarschijnlijk ook in andere landen. Een aantal beleggers legden volgens Thierry Francq, secretaris-generaal van de toezichthouder, bij de afwikkeling van hun transacties de geldende regels naast zich neer. Dat benadeelde volgens hem beleggers die wel de regels volgen. Francq zegt ook te vermoeden dat er valse geruchten werden verspreid. Omdat het onderzoek nog loopt, wenst de toezichthouder niet in detail te treden. Twee jaar geleden zouden de regels op het shortshelling overtreden zijn. Daarbij zouden beleggers aandelen geleend hebben, zonder die te willen terugleveren. Het is de eerste keer dat een Europese toezichthouder openlijk stelt dat koersen gemanipuleerd zijn tijdens de schuldencrisis rond de eurozone begin dit jaar.
De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs wordt door drie gewezen werkneemsters voor een rechtbank in New York aangeklaagd wegens discriminatie. Vrouwelijke werknemers zouden systematisch minder carrièremogelijkheden krijgen en hun lonen zouden lager liggen. In de klacht zouden heel wat voorbeelden van de discriminatie-cultuur bij Goldman Sachs zijn opgenomen. Daarbij wordt gewag gemaakt van ongewenste intimiteiten, opdrukwedstrijden op de marktenzalen en de aanwezigheid van escort-dames op het kerstfeest van de dienst. Critici bestempelen de aanklacht van de vrouwelijke werkneemsters echter als opportunistisch. Een gedeelte van de feiten dateert van het einde van de jaren negentig. De Amerikaanse bankgroep wordt al maanden achtervolgd door een reeks schandalen en werd onlangs nog beschuldigd van fraude met een hefboomfonds.
Het Brits-Nederlandse olieconcern Shell heeft de productie van olie uit teerzanden in Canada uitgebreid. Daarbij wordt opgemerkt dat de Jackpine-mijn inmiddels 100.000 vaten per dag olie produceert. Daardoor zou de productie uit Canadese teerzanden bij Shell nagenoeg verdubbelen. Het ontwikkelen van de Jackpine-mijn nam vijf jaar in beslag en vergde een investering van ongeveer 2 miljard dollar. In totaal heeft het Athabasca Oil Sands Project van Shell zijn productie opgedreven tot een een kwart miljoen vaten olie per dag. De totale productie van Shell bedraagt 3,11 miljoen vaten per dag. Eerder had Shell al het Muskeg-teerzandenproject operationeel gemaakt. Jackpine en Muskeg zijn gevestigd op dezelfde site van Shell in het Canadese Edmonton. Shell heeft een belang van 60 procent in het Athabasca-project. De Amerikaanse olieconcerns Chevron en Marathon Oil nemen allebei voor 20 procent deel aan het project.
De Duitse autobouwer BMW gaat met Chinese partner Brilliance Automotive een samenwerkingsverband aan op het gebied van autofinancieringen in China, de grootste automarkt ter wereld. BMW krijgt een belang van 58 procent in de nieuwe onderneming BMW Automotive Finance China. De resterende 42 procent van de aandelen gaat naar BMW Brilliance Automotive. Voor BMW is China de vierde belangrijkste afmarkt. Het Duitse concern profiteert al jaren van de sterke economische groei in grote delen van het Aziatische continent. De joint venture zal naar eigen zeggen een brede waaier van financiële diensten aanbieden voor de consumentenmarkt en de groothandelssector. Ook zullen lease-contracten worden aangeboden. De joint venture zou een geregistreerd kapitaal van 56 miljoen euro hebben. De nieuwe financieringsgroep zou in het vierde kwartaal van dit jaar operationeel worden.
De Japanse autofabrikant Toyota voert gesprekken met het Duitse autoconcern Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, over de levering van hybride-technologie. De Duitse groep zouden Toyota, de grootste autoproducent van de wereld, gevraagd hebben om motoren, batterijen en andere technologie te leveren. De deal zou betekenen dat Daimler de vierde autofabrikant is die hybride-onderdelen afneemt van Toyota, na Ford, Nissan en Mazda. Het bevoorraden van concurrenten levert Toyota kostenbesparingen op. De Japanse producent boekt al jaren successen met hybride-wagens, die rijden op elektriciteit en benzine. De hybride Toyota Prius is al sinds mei vorig jaar de best verkochte auto in Japan. De gesprekken tussen Toyota en Daimler zouden één jaar geleden van start zijn gegaan. Toyota zegt zijn hybride-technologie met andere autobouwers te willen delen, maar gaat niet verder in op details in die samenwerking.
Vakantiegangers zijn ook deze zomer vaak hun fotocamera kwijtgeraakt. De fotocamera staat net als vorig jaar bovenaan de top tien die Europeesche Verzekeringen heeft samengesteld van alle voorwerpen die in juli en augustus zijn geclaimd bij de reisverzekering. In 12 procent van de claims gaat het om een fotocamera. De mobiele telefoon komt met 11 procent op de tweede plaats. Ook het verlies van de zonnebril wordt door vakantiegangers vaak aan hun verzekering aangegeven. De zonnebril stond jarenlang op de eerste plaats, maar zakte vorig jaar weg naar de tweede positie. Nu staat de bril met 10 procent op de derde plaats. Opmerkelijk veel toeristen claimden volgens de Europeesche Verzekeringen dit jaar de noodaanschaf van kleding en toiletartikelen omdat hun koffer te laat op de bestemming zou zijn gearriveerd.
De Portugese regering heeft de openbare aanbesteding geannuleerd voor de bouw van een vierendertig kilometer lange baanvak van de hogesnelheidslijn Lissabon-Madrid. Het betrokken traject loopt tussen Lissabon en de voorstad Poceirao. De reden is de verslechterde economische conjunctuur en de stijging van de financieringskosten. Dat heeft het Portugese ministerie van transport meegedeeld. Het openbaar agentschap van het hogesnelheidsspoornet (RAVE) zal volgens het ministerie binnen de zes maanden een nieuwe openbare aanbesteding uitschrijven. Het is niet duidelijk welke consequenties de annulering heeft voor de kalender van het gehele project, dat over drie jaar moest afgerond zijn. Om de beslissing te motiveren verwees de socialistische regering naar de stijging van de financieringskosten. Drie consortiums, onder meer rond de Spaanse bouwgroep Fomento Construcciones e Contratas (FCC), hadden in september vorig jaar offerte voorgesteld.
De Venezolaanse luchtvaartmaatschappij Conviasa heeft bekend gemaakt alle vluchten opgeschort te hebben. Dat is een gevolg van een recent ongeval met één van de vliegtuigen van de Venezolaanse staatsmaatschappij, waarbij zeventien inzittenden het leven lieten. Conviasa zal ten vroegste in oktober weer vluchten uitvoeren. Die periode moet de maatschappij naar eigen zeggen tijd geven om een technische audit uit te voeren en zijn interne procedures te herzien. In het verongelukte vliegtuig, dat in de staat Bolivar verongelukte, zaten éénenvijftig passagiers. De Venezolaanse president Hugo Chavez had na het ongeval opgeroepen tot een grotere efficiëntie in het Venezolaanse luchtvaartverkeer. Conviasa is de enige staatsmaatschappij die naar internationale bestemmingen zoals Iran, Syrië, Cuba en Spanje vliegt. In de lokale media wordt gemeld dat Conviasa in het verleden een aantal rampen op het laatste ogenblik heeft kunnen vermijden.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home