Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 30, 2010

Aantal televisieminuten per dag blijft stijgen

In een aantal grote Europese markten kijken de consumenten steeds meer televisie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Eurodata. Ondanks de groeiende impact van het internet, kan die trend volgens de onderzoekers ook worden opgemerkt bij de jongeren consumenten. Daarbij wordt opgemerkt dat de Britse consument gemiddeld drie uur en zevenenvijftig minuten per dag naar televisie kijkt. Dat is een stijging met vijftien minuten tegenover vorig jaar. Bij Britse jongeren wordt een stijging met twaalf minuten tot twee uur en vijfenveertig minuten opgetekend. Eurodata merkt wel op dat de groei dit jaar is beïnvloed door de vele sportevenementen en de kruisbestuivingen tussen televisie en het internet.

"Vorig jaar werd werd wereldwijd al een nieuw kijkcijferrecord opgetekend, maar die cijfers lijken dit jaar nog verbeterd te zullen worden," merkt Eurodata op. In Nederland werd een stijging met zeven minuten tot exact drie uur per dag opgetekend, terwijl in Spanje een toename met zes minuten tot drie uur en negenenveertig minuten werd genoteerd. Vooral de toename bij het jongere publiek wordt opmerkelijk genoemd. In Nederland werd daar een groei met zeven minuten tot iets meer dan twee uur opgetekend, terwijl in Spanje een stijging met vier minuten tot twee uur en zesentwintig minuten werd gemeld. In Duitsland was er een stijging met vijf minuten tot één uur en drieëndertig minuten.

De onderzoekers merken op dat sportuitzendingen het grootste publiek aantrekken. Er wordt daarbij opgemerkt dat zowel de Olympische Winterspelen in Canada als het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika voor de eerste keer televisie-uitzendingen in realtime hebben gecombineerd met sociale media en microblogging. Dat bood volgens de onderzoekers het eerste grote onderzoeksplatform om de impact van het internet en sociale netwerken op de televisie-consumptie en de ontwikkeling van multiplatform-strategieën uit te testen. Vooral bij jongeren is de stijgende televisie-consumptie volgens de onderzoekers in belangrijke mate gelinkt aan een uitgebreid internet-gebruik.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home