Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 24, 2010

Onenigheid over wachttijden op Amerikaanse luchthavens

De beslissing van het Amerikaanse ministerie van transport om vliegtuigen te verbieden langere wachttijden op de tarmac door te brengen, is een vergissing. Dat is de conclusie van een rapport van de luchtvaart-analisten Joshua Marks (Marks Aviation) en Darryl Jenkins (The Airline Zone). Sinds eind april dit jaar moeten Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de passagiers opnieuw laten uitstappen indien ze na drie uur nog niet zijn opgestegen. Luchtvaartmaatschappijen die een inbreuk plegen op deze regel, kunnen een boete tot 27.000 dollar per passagier oplopen. Marks en Jenkins stellen echter dat de maatregel meer nadelen dan voordelen inhoudt.

"Marks en Jenkins stellen dat de verplichting om bij lange wachttijden terug te keren naar de passagiersterminal de druk op de luchthavens alleen nog maar doet toenemen en tot verdere vertragingen leidt," merkt de Amerikaanse krant USA Today op. Volgens het rapport zal de maatregel ervoor zorgen dat er jaarlijks minstens 5.200 vluchten bijkomend geschrapt zullen worden. Daar zullen volgens hen 406.000 passagiers het slachtoffer van worden." Het Amerikaanse ministerie had geschat dat de maatregel ervoor zou zorgen dat jaarlijks 113.441 passagiers gemiddeld 3,65 uur op de tarmac zouden moeten wachten op het vertrek van hun vlucht.

Consumentenverenigingen en het Amerikaanse ministerie van transport betwisten echter de cijfers van Marks en Jenkins. Kate Hanni, executive director van de organisatie FlyersRights.org, merkt op dat uit officiƫle cijfers is gebleken dat er minder vertragingen op de tarmac worden opgemerkt sinds de invoering van de maatregel. Het Amerikaanse Government Accountability Office voegt er aan toe dat er gegevens over meerdere maanden zullen moeten worden verzameld vooraleer er definitieve conclusies mogen worden getrokken. Marks en Jenkins berekenden dat tijdens de maand mei 1,2 procent van de vluchten werd geschrapt, tegenover slechts 0,9 procent tijdens dezelfde maand vorig jaar.

Het ministerie van transport zegt echter dat 1,2 procent een lager cijfer is dan het gemiddelde van de vijftien voorbije jaren. Marks en Jenkins voerden ook aan dat de vertragingen op de tarmac vooral opgemerkt worden tijdens zomernamiddagen en meestal worden veroorzaakt door de weersomstandigheden en de drukte van het luchtvaartverkeer. Volgens de consumentenorganisaties plannen luchtvaartmaatschappijen echter teveel vluchten tijdens de piekuren.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home