Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 24, 2010

Amerikaans televisiepubliek is tien jaar ouder geworden

Het gemiddelde publiek van de grote Amerikaanse televisiezenders is het voorbije decennium nagenoeg tien jaar ouder geworden. Dat zegt de Amerikaanse televisie-specialist Steve Sternberg. Hij voegt er aan toe dat die vergrijzing door de televisiezenders zelf in de hand is gewerkt, maar dat ze daar ook geen problemen mee hebben. De veroudering is volgens Sternberg het gevolg van de programmering die de televisiezenders hanteren. De televisie-specialist voert aan dat de televisiezenders geen probleem hebben met die vergrijzing, zolang ze marktleider of concurrentieel blijven binnen hun belangrijkste doelgroep. Minder reality en games zouden volgens Sternberg de gemiddelde leeftijd opnieuw kunnen doen dalen.

"Eén decennium geleden bestond het gemiddelde publiek van zenders zoals ABC en NBC uit jonge veertigers," merkt Sternberg op. "Bij ABC gaat het inmiddels over vijftigers, terwijl ook NBC dicht tegen die grens aanzit. Met een gemiddeld publiek van jonge vijftigers is CBS het oudste van alle Amerikaanse zenders. Maar ook Fox, dat zich destijds vooral op het jongere publiek richtte, kent een gevoelige veroudering. Eén decennium geleden werd Fox geassocieerd met midden-dertigers, maar dat is inmiddels geëvolueerd naar midden-veertigers. Maar voor de televisiezenders is dat niet zo belangrijk. Ze willen er immers vooral voor zorgen dat ze in een aantal sleutel-demografieën een leidende functie vertolken."

"De televisiezenders vinden de veroudering niet erg, zolang ze belangrijk blijven in de leeftijdscategorie tussen de achttien en vijftig jaar," voert Sternberg aan. Hij wijst er daarbij op CBS met zijn gemiddeld oudste publieksgroep, in de leeftijdscategorie tussen achttien en vijftig jaar, die bijzonder belangrijk is voor de reclamemarkt, toch nog altijd op de tweede plaats staat. De veroudering is volgens Sternberg te wijten aan het feit dat de televisiezenders minder comedies en series brengen, maar zich vooral toeleggen op reality en games. Hij wijst er daarbij op dat de dinsdagavond-comedies ervoor gezorgd hebben dat NBC onder de grens van de vijftig jaar is kunnen blijven, met onder meer The Office, dat een gemiddeld publiek van vijfendertig jaar aanspreekt.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home