Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, July 24, 2010

Amerikaanse filmindustrie geconfronteerd met 3D-vermoeidheid

De eerste succesgolf van de driedimensionale bioscoopfilms is aan het wegebben. De ticketverkoop voor deze films begin in de Verenigde Staten opnieuw naar een normaal niveau af te zwakken. Volgens een aantal analisten is er mogelijk sprake van een 3D-vermoeidheid. Er wordt aan toegevoegd dat in een aantal gevallen ook de ticketprijs niet meer in verhouding staat met de vraag. Het aandeel van de driedimensionale versies bij nieuwe filmreleases is gevoelig gedaald tegenover de lancering van het 3D-icoon Avatar. Bij Avatar hadden driedimensionale vertoningen een aandeel van 83 procent in de totale omzet, maar bij latere films lag dag gevoelig lager, zoals Toy Story (60 procent) en Despicable Me (45 procent).

"Een aantal analisten stelt dat ook geen andere evolutie had verwacht moeten worden," merkt The Hollywood Reporter op. "De Amerikaanse markt telt op dit ogenblik slechts 1.551 driedimensionale bioscopen. Dat betekent dat er teveel 3D-films in circulatie zijn voor een te beperkt aantal 3D-schermen." Nikki Rocco, hoofd distributie bij Universal, merkt op dat er weliswaar is een terugval is op te merken, maar dat verdelers en bioscoop-uitbaters nog altijd voordeel halen uit de technologie. Bovendien zegt Rocco voorstander te zijn om het publiek de keuze te laten tussen het formaat waarin het een film wil bekijken. Voor driedimensionale films wordt een extra toeslag gevraagd aan de bioscoopbezoekers.

Er wordt ook opgemerkt dat Avatar perfect was opgebouwd voor een driedimensionale vertoning, maar niet elke film biedt vanuit zijn content eenzelfde voordeel aan voor het format. Na de lancering van Avatar in december vorig jaar werd al vlug verondersteld dat een bioscoopfilm bij voorkeur in driedimensionale versie moest worden bekeken. Maar een aantal andere films werden geconfronteerd met kritiek omdat ze hun tweedimensionale films op een goedkope manier in een driedimensionale versie hadden gegoten. James March, analist bij Piper Jaffray, merkt echter op dat de terugval in de bioscoop-inkomsten niet aan het dalende 3D-aandeel moet worden geweten, maar wel aan de matige content van de nieuwe films.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home