Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 05, 2012

Lagere maritieme snelheden goed voor milieu en industrie

Indien schepen zouden worden verplicht om hun snelheid onmiddellijk terug te schroeven, zouden ze hun emissies met 15 procent kunnen inperken en miljarden dollars besparen op brandstoffen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent CE Delft. De onderzoekers merken op dat een herleiding van de wereldwijde maritieme snelheden met een gemiddelde van 10 procent zou leiden tot een besparing van 19 procent zou leiden, zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de bouw en activiteit van nieuwe schepen die zouden moeten worden ingezet om de verloren capaciteit op te vangen.

"Een gereguleerde verlaging van de maritieme snelheden zouden tegen het einde van het volgende decennium en het midden van de eeuw emissiebeperkingen kunnen realiseren die kunnen rivaliseren met elke doelstelling die door de International Maritime Organisation (IMO) van de Verenigde Naties of de Europese Unie naar voor wordt geschoven," merkt John Maggs, woordvoerder van de organisatie Seas At Risk, op. "Bovendien kan daarbij een belangrijke economische winst worden gerealiseerd."

De internationale scheepvaart vertegenwoordigt op dit ogenblik ongeveer 4,5 procent van de wereldwijde uitstoot aan koolstofdioxide, maar indien er geen maatregelen worden genomen zou dat cijfer volgens de Verenigde Naties tegen het midden van de eeuw kunnen oplopen tot een aandeel tussen 10 procent en 32 procent. Er wordt aan toegevoegd dat Maersk, één van de grootste rederijen van de wereld, al uitgebreide tests heeft uitgevoerd met vertraagde maritieme snelheden en daarbij gewag maakt van een win-win situatie voor de industrie en het milieu.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home