Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 05, 2012

Ecommerce vertegenwoordigt 3 procent van totale Chinese retailomzet

Tijdens het voorbije jaar heeft ecommerce in China een omzet gerealiseerd van 780 miljard yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 124 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau IDC en online retailer Alibaba. Tegenover het jaar voordien werd een groei opgetekend met 66 procent. In het rapport wordt opgemerkt dat het internet inmiddels 3 procent van de totale retailomzet in China vertegenwoordigt. Over drie jaar zou dat verder opgelopen zijn tot 7 procent.

Die groei is volgens de onderzoekers te wijten aan het toenemend aantal online shoppers in China en het groeiende vertrouwen in de online handel. In het rapport wordt opgemerkt dat de online retail bovendien een belangrijke vorm van tewerkstelling is. Daarbij wordt opgemerkt dat Taobao, de grootste ecommerce-site van China en een dochterbedrijf van Alibaba, tijdens het voorbije jaar meer dan 2,7 miljoen banen heeft gecreƫerd.

De onderzoekers voegen er aan toe dat het internet door de reducering van de productiekosten de maatschappelijke ontwikkeling van het land ondersteunt en de industriƫle transformatie versnelt. China heeft inmiddels een online populatie van 505 miljoen gebruikers. Dat betekent echter nog altijd een penetratie van slechts 37,7 procent. Er wordt op gewezen dat nog altijd twee op drie Chinezen de overstap naar het internet moeten maken en de sector dus nog een gigantische groeimarge heeft.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home