Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 29, 2012

Sociale messaging kost mobiele operatoren 14 miljard dollar inkomsten

Sociale messaging-applicaties hebben de operatoren van mobiele netwerken het voorbije jaar 13,9 miljard dollar sms-inkomsten gekost. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van consulent Ovum naar het gebruik van populaire diensten zoals Whatsapp, Blackberry Messenger en Facebook Chat. De onderzoekers merken op dat de mobiele operatoren tot een samenwerking moeten overgaan om de bedreiging van de grote internet-aanbieders het hoofd te bieden.

De onderzoekers merken op dat de mobiele operatoren de verliezen zouden kunnen vermijden door het opstellen van efficiƫnte kostenplannen voor de mobiele netwerken. Sociale messaging-boodschappen maken gebruik van de internet-verbinding van de smartphone om boodschappen te versturen als alternatief voor het gevoelig duurdere sms-systeem van de mobiele operatoren. Er wordt wel opgemerkt dat bij de inkomsten van de operatoren geen rekening is gehouden met het extra internet-verkeer dat door de sociale messaging-applicaties wordt gegenereerd.

De onderzoekers merken op dat de mobiele operatoren een hechte samenwerking moeten zoeken met de grote partijen uit de sociale messaging-sector en nauw moeten samenwerken met de ontwikkelaars van applicaties en de verkopers van smartphones. Analist James Barford merkt wel op dat sociale messaging nog altijd niet meer dan een marginaal aandeel heeft in de totale mobiele communicatie-sector. In veel gevallen gaat het volgens Barford om internationale boodschappen en zou die communicatie zonder applicaties niet zijn gebeurd, zodat niet echt van een verlies kan worden gesproken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home