Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, February 29, 2012

Europese luxeconsument behoudt voorzichtige instelling

Een groot aan Europese luxeconsumenten blijven hun budget voor aankopen aan producten uit het hogere marktsegment beperkt houden. Minder dan 5 procent van de betrokken klanten heeft zijn bestedingen aan die categorie het voorbije jaar opgedreven. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent McKinsey. Er wordt aan toegevoegd dat Europa op dit ogenblik nog altijd 36 procent van de wereldwijde luxemarkt vertegenwoordigt en met een gemiddelde groei van 2 procent de voorbije vijf jaar ook de meest stabiele regio vormde.

De voorbije twee jaar werd in Europa nog een groei van 9 procent opgetekend. "Europa was weliswaar de enige mature regio die het voorbije jaar nog een groei liet optekenen, maar dat had een bijzondere reden," merkt McKinsey op. "Die groei werd immers gedragen door de buitenlandse toeristen." Het aantal Chinese, Japanse en Russische bezoekers aan Europa kende de voorbije jaar een stijging met 19 procent. Bij de Chinese toeristen alleen was er sprake van een stijging met 35 procent.

Daarentegen blijkt 49 procent van de lokale consumenten zijn aankopen aan luxeproducten met 49 procent te hebben teruggeschroefd. Slechts 3 procent bleek zijn uitgaven te hebben opgedreven. "Ook op dit ogenblik overweegt 39 procent geen luxeproducten aan te kopen, terwijl 25 procent een aankoop heeft uitgesteld en 20 procent recent een aanschaf heeft gedaan," wordt er opgemerkt. "Slechts 16 procent zegt de aankoop van een luxeproduct te overwegen." Slechts 20 procent wil daarbij ook de volle prijs betalen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home