Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 23, 2012

Crisisperiode voert promotie voor traditionele keuken

In tijden van crisis grijpen de mensen vaak terug naar de traditionele keuken. Er bestaat een duidelijke relatie tussen economische en politieke problemen en de populariteit van nostalgisch voedsel. Dat is de conclusie van een onderzoek van historica Anneke Geyzen van de Vrije Universiteit Brussel op basis van een analyse van culinaire artikelen en receptenrubrieken in de Vlaamse vrouwenbladen Het Rijk der Vrouw, Eigen Aard en Stem der Vrouw uit de tweede helft van de twintigste eeuw.

De moeilijke naoorlogse jaren, economische crisis en politieke onrust hebben volgens de historica veel invloed gehad op de Vlaamse keuken. Het aantal verwijzingen naar buitenlandse recepten nam tijdens de recessie begin jaren zeventig aanzienlijk af. Ook merkt de onderzoekster op dat tot de tweede helft van de jaren zestig gewag werd gemaakt van sleepasperges met hardgekookte eieren, maar onder invloed van de opkomst van het Vlaamse bewustzijn sindsdien wordt gesproken over asperges op Vlaamse wijze.

Tijdens de naoorlogse jaren en politieke impasses stimuleerden de vrouwenbladen volgens de onderzoekster vertrouwde smaken en lokale recepten. "Die zorgden voor houvast in moeilijke tijden," merkt de Anneke Geyzen op. "In moeilijke tijden werd er veel minder promotie gemaakt voor recepten uit buitenlandse keukens. Ook voedselcrisissen, die onlosmakelijk zijn verbonden met geïndustrialiseerde productie - zoals het dioxineschandaal in de jaren negentig of de recente Ehec-besmetting - leiden tot een wantrouwen die zorgen voor een zoektocht naar vertrouwen en zekerheid."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home