Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 05, 2012

YouTube maakt meest efficiënt gebruik van Facebook

Van alle bedrijven maakt de videosite YouTube het meest efficiënt gebruik van de sociale netwerksite Facebook om de consument te bereiken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Fathom Analytics naar het aantal likes, de participatiegraad, de populariteitsgroei en de positieve emoties in commentaren van merkpagina's op het sociale netwerk Facebook. YouTube wordt in de rangschikking gevolgd door de muziekzender YouTube en frisdranken-producent Coca-Cola.

YouTube, dochter van het internetbedrijf Google, haalde een eindscore van 90 procent. De onderzoekers merken op dat de videosite 48 miljoen fans heeft verzameld en ook bij alle andere maatstaven gunstige scores heeft laten optekenen. Met een score van 88 procent eindigt MTV, een divisie van de mediagroep Viacom, op een tweede plaats. De muziekzender en de individuele programma-pagina's hebben samen meer dan 45 miljoen fans. Philippe Dauman, chief executive van Viacom, stelt dat de fans ook instrumenten krijgen om de grootste merkadvocaten van de zender te worden.

Coca-Cola haalde als derde een score van 87 procent. De frisdranken-producent heeft in totaal 36 miljoen Facebook-fans. Alleen al in de Verenigde Staten heeft Coca-Cola meer dan 10 miljoen fans. Daarna volgt de koffieketen Starbucks met een score van 86 procent en 26 miljoen fans. De top vijf wordt rond gemaakt door de entertainmentgroep Disney, die uitkwam op een score van 84 procent en 29 miljoen fans. De top tien bestaat verder uit Wal-Mart, Red Bull, PlayStation, iTunes en BlackBerry.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home