Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 29, 2012

Overname-activiteit in media en marketing blijft toenemen

Het aantal fusies en overnames in de media en marketing is tijdens het voorbije jaar opnieuw een groei gekend. Dat is de conclusie van een onderzoek van de investeringsbank Berkery Noyes. Opgemerkt wordt dat er het voorbije jaar wereldwijd voor 54 miljard dollar fusies en overnames werden geregistreerd, tegenover 38 miljard dollar het jaar voordien. Die groei is volgens het rapport een teken van consolidatie na de financiƫle crisis. Ook drie jaar geleden werd een niveau van 54 miljard dollar opgetekend.

Het voorbije jaar werden in totaal 1.409 transacties opgetekend op de overnamemarkt. Het jaar voordien ging het om 1.225 dossiers. Drie jaar geleden werden 938 overnames en fusies opgetekend. De grootste groei werd opgetekend in de marketing, waar het voorbije jaar 428 transacties werden opgetekend. Dat betekent een stijging met 29 procent tegenover het jaar voordien. De belangrijkste fusiemarkt blijft echter de internetmedia, waar 430 dossiers werden geteld, tegenover 350 transacties het jaar voordien. Internetmedia zijn al drie jaar op rij de belangrijkste fusiemarkt van de sector.

De voorbije drie jaar werden in totaal 3.572 dossiers geregistreerd met een gezamenlijke waarde van 120 miljard dollar. De grootste transactie is de overname van NBC Universal door Comcast voor een bedrag van 22,9 miljard dollar. Andere belangrijke dossiers zijn de overnames van Seven Media Group door West Australian Newspapers (4,2 miljard dollar), van Warner Music door Access Industries (2,9 miljard dollar) en van Synovate door Ipsos (847 miljoen dollar). Met 39 transacties vertoonde de Franse reclamegroep Publicis de voorbije drie jaar de grootste activiteit op de overnamemarkt.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home