Humanitaire crisissen worden snel weer vergeten
Wanneer mensen overwegen om bij humanitaire crisissen geld te doneren, reageren ze vaak op evenementen die hun onmiddellijke emoties raken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Colorado over donaties aan de organisatie Doctors Without Borders bij rampen zoals ondervoeding en ziektes zoals tuberculose in ontwikkelingslanden. De Amerikaanse onderzoekers stellen dat mensen reageren op gebeurtenissen die hen op dat ogenblik uit hun evenwicht brengen.
Onderzoeksleider Leaf Van Boven stelde vast dat proefpersonen na het bekijken van vijf films over dergelijk problemen bij het verdelen van een donatie van 100 dollar een onevenredig groot bedrag toekenden aan het laatste probleem dat hen werd voorgesteld. Wanneer echter na elke film gevraagd werd een bedrag te doneren, bleken de eerste onderwerpen het grootste gedeelte toegewezen te krijgen. Dat geeft volgens Van Boven aan dat mensen bij crisissen een onevenredig bedrag toewijzen aan gebeurtenissen die hun onmiddellijke emoties raken.
Professor Van Boven benadrukt dan ook dat liefdadigheidsorganisaties de grootste kans hebben om steun op te halen wanneer een crisis in het brandpunt van de belangstelling staat. Ook is het volgens de onderzoekers cruciaal om problemen in de belangstelling te houden. "Aanhoudende crisissen zoals hongersnood of genocides in Afrika, die niet constant op de eerste pagina's van het nieuws verschijnen, zullen het dan ook lastiger hebben om mensen in beweging te krijgen," waarschuwt hij.
Onderzoeksleider Leaf Van Boven stelde vast dat proefpersonen na het bekijken van vijf films over dergelijk problemen bij het verdelen van een donatie van 100 dollar een onevenredig groot bedrag toekenden aan het laatste probleem dat hen werd voorgesteld. Wanneer echter na elke film gevraagd werd een bedrag te doneren, bleken de eerste onderwerpen het grootste gedeelte toegewezen te krijgen. Dat geeft volgens Van Boven aan dat mensen bij crisissen een onevenredig bedrag toewijzen aan gebeurtenissen die hun onmiddellijke emoties raken.
Professor Van Boven benadrukt dan ook dat liefdadigheidsorganisaties de grootste kans hebben om steun op te halen wanneer een crisis in het brandpunt van de belangstelling staat. Ook is het volgens de onderzoekers cruciaal om problemen in de belangstelling te houden. "Aanhoudende crisissen zoals hongersnood of genocides in Afrika, die niet constant op de eerste pagina's van het nieuws verschijnen, zullen het dan ook lastiger hebben om mensen in beweging te krijgen," waarschuwt hij.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home