Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 27, 2012

Zuid-Afrika is Twitter-marktleider van het Afrikaanse continent

Het gebruik van Twitter is in Afrika bijzonder goed ingeburgerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus Portland Communications en Tweetminster, eraan toevoegend dat de praktijk het meest gemeengoed is geworden in Zuid-Afrika. De onderzoekers voegen er aan toe dat Twitter in Afrika veelvuldig wordt gebruikt voor sociale conversaties, maar ook steeds meer een belangrijke bron van informatie wordt. Daarentegen blijkt de politieke en zakelijke wereld in Afrika nog niet van het medium gebruik te maken.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 80 procent van de ondervraagden Twitter gebruikt voor de communicatie met vrienden, maar ook 68 procent doet op het platform beroep voor nieuwsgaring. Daarnaast is het kanaal voor 22 procent van de ondervraagden een middel om een baan te zoeken. Naast Zuid-Afrika is Kenia volgens het rapport het meest actieve Twitter-land van Afrika. Opgemerkt wordt dat Afrikaanse gebruikers van het platform twintig tot negenentwintig jaar oud zijn, tegenover een wereldwijd gemiddelde van negenendertig jaar.

"Op enkele uitzonderingen na, zijn politieke en zakelijke leiders opvallend afwezig op het platform," merken de onderzoekers op. "Uiteindelijk zullen regeringen, zakenlui en ontwikkelingsorganisaties het zich echter niet kunnen veroorloven afwezig te blijven in een ruimte waar de dialoog steeds meer zal worden gevoerd." Bekende Afrikaanse Twitter-gebruikers zijn de Rwandese president Paul Kagame en de Keniaanse premier Railia Odinga.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home