Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 26, 2012

Tarieven reclamebureaus op tien jaar tijd met één vijfde gedaald

De gemiddelde tarieven van de reclamebureaus zijn de voorbije tien jaar met bijna één vijfde gedaald. Vooral creatieve divisies komen onder een grotere druk. Dat is de conclusie van een rapport van de Marketing Agencies Association. Er wordt opgemerkt dat vorig jaar gemiddeld een tarief van 105,68 pond per uur wordt aangerekend. Dat betekent een daling met 18,4 procent tegenover tien jaar geleden, toen het gemiddelde uurtarief 129,55 pond bedroeg. Er wordt aan toegevoegd dat tijdens die periode de uurlonen van medewerkers zijn gestegen en ook nog de inflatie moet worden verrekend.

Vooral in de creatieve afdelingen werden zware inkrimpingen opgetekend. Daar gingen de uurtarieven met 26,5 procent achteruit tot 100,85 pond. Ook het account-beheer daalde met 12,6 procent tot 101,33 pond. Planning bleek beter stand te houden, maar ook daar moest een daling met 5,3 procent tot 139,67 pond per uur worden geregistreerd. "De uitholling van de winstgevendheid van de reclamesector is bijzonder zorgwekkend," voert Scott Knox, managing director van de Marketing Agencies Association, aan.

Knox zegt bijzonder bezorgd te zijn over de tariefdalingen in de creatieve sector, die de ruggengraat vormt van de reclame-industrie in Groot-Brittannië. Ian Millner, chief executive van het creatieve bureau Iris, merkt op dat nieuwe betaalmodellen, waarbij sterk werk beter wordt vergoed, in de toekomst wellicht een grotere plaats zullen innemen in de creatieve sector. "Er zal meer nadruk worden gelegd op briljante creatieve productie," merkt Millner op.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home