Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, January 25, 2012

FIFA-12 vestigt Brits record sport-videogames

Het spel FIFA-12 is in Groot-Brittanniƫ het meest succesrijke sport-videogame uit de geschiedenis geworden. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GFK-Chart Track. Het game werd door uitgever Electronic Arts in september vorig jaar gelanceerd en verkocht tijdens de eerste week al 3,2 miljoen exemplaren. Het voorbije jaar werden in Groot-Brittanniƫ alleen al 2,4 miljoen exemplaren van het game verkocht. Daarmee bleken van het game 50.000 exemplaren meer verkocht te zijn dan van zijn voorganger FIFA-11 het jaar voordien.

FIFA-12 staat inmiddels al vijf weken op rij op de eerste plaats van de Britse software-verkoop. Ook eerder al stond het game van Electronic Arts twee weken op de eerste plaats. In totaal staat FIFA-12 al zeventien in de top tien. Het game heeft nog wel een belangrijke achterstand op te halen tegenover FIFA Road to World Cup 98, dat gedurende elf weken op de eerste plaats stond. Electronic Arts is ook uitgever van onder meer The Sims, Battlefield, Need for Speed, Medal of Honor en Burnout.

Origin, het digitale distributieplatform van Electronic Arts, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met elf onafhankelijke uitgevers van games, waaronder Trion Worlds en Robot Entertainment. Inmiddels biedt Origin meer dan honderd games van Electronic Arts en onafhankelijke uitgevers aan. Daarmee kan het platform volgens Craig Rechenmacher, vice-president marketing bij Origin, de keuzemogelijkheid voor de gebruiker nog verder uitbreiden, erop wijzen dat de distributeur zowel op blockbuster als kwaliteitsgames van onafhankelijke ontwikkelaars mikt.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home