Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 26, 2012

Bulkproducten hebben wijnexport fundamenteel veranderd

Een gigantische stijging in de export van wijn in bulk heeft het voorbije decennium geleid tot een belangrijke democratisering, commoditisering, innovatie en marktoverschotten, die de sector definitief heeft veranderd. Dat is de conclusie van een rapport van de financiële dienstverlener Rabobank. De onderzoekers merken op dat de export van bulkwijn is gestegen tot 1,23 miljard liter per jaar, tegenover amper 558,5 miljoen liter één decennium geleden.

De conventionele distributie en de waarde die daarbij gecreëerd wordt is volgens het rapport fundamenteel veranderd. De grootste leveranciers van bulkwijn zijn Australië en Chili, terwijl de grootste vraag afkomstig is uit Groot-Brittannië, Duitsland, de Verenigde Staten en China. "Bulkwijn laat retailers toe om private labels te creëren die druk kunnen zetten op de prijs van markproducten en de winstmarges kunnen uithollen," merkt analist Stephen Rannekleiv op tegenover het webmagazine Beverage Daily.

Door de export van bulkwijn en het bottelen in het land van verkoop kunnen de grote merken volgens het rapport hun kosten met minstens de helft terugschroeven. "Chileense producenten verkopen flessenwijn aan ongeveer 10 dollar tot 20 dollar per krat, maar bij bulkexport en het bottelen in het land van bestemming kan die prijs worden teruggebracht tot een niveau tussen 1,5 dollar en 3 dollar," merkt Rannekleiv op. "Wel moet daarvoor een volume van minstens 15.000 kratten worden gehaald."

Bulkexport schroeft volgens het rapport niet alleen de prijs terug, maar verkleint ook de ecologische voetafdruk van de producent. In de lagere prijscategorieën wordt het volgens het rapport heel moeilijk om met flessenwijn tegen bulkimport te concurreren. Over de impact van het bulkvervoer op de kwaliteit van de wijn zijn volgens Rannekleiv de meningen verdeeld.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home