Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, January 29, 2012

Concurrentie in Chinese online videosector steeds scherper

In de Chinese online videosector neemt de concurrentiestrijd steeds scherpere vormen aan. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau CMM Intelligence. Het voorbije jaar hebben in China 394 miljoen mensen online video geconsumeerd, tegenover 284 miljoen gebruikers het jaar voordien. Voor dit jaar worden 445 miljoen gebruikers in het vooruitzicht gesteld. Die groei is vooral te danken aan de toenemende Chinese internet-bevolking en de veranderende gewoontes van de consument.

Met 200 miljoen bezoekers is Youku de meest populaire videosite van het Chinese internet, gevolgd door Tudou met 90 miljoen geregistreerde gebruikers. Beide partijen zoeken echter naar coalities om hun positie te versterken en hun publiek nog verder uit te breiden. Onder meer heeft Youku een samenwerking gesloten met China Telecom om video op mobiele telefoons aan te bieden. Ook werd een akkoord gesloten met filmstudio DreamWorks, zodat in de betalende sector bioscoopfilms konden worden vertoond. Tudou sloot een overeenkomst voor het aanbieden van televisieprogramma's.

De twee bedrijven voeren inmiddels een aantal juridische procedures, waarbij ze elkaar ervan beschuldigen materiaal te stelen. Ook China Central Television (CCTV) heeft zich inmiddels op de markt van de online video gevestigd, terwijl Discovery Channel en MTV, twee dochterondernemingen van Viacom, een overeenkomst hebben gesloten met het Chinese zoekmachinebedrijf Baidu. Online video heeft in China tijdens de eerste drie kwartalen van het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 238 miljoen dollar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home