Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 07, 2012

Kinderen willen eetbord met zes producten en zeven kleuren

Het eetgedrag van kinderen kan worden beïnvloed door hun schotels kleurrijker te maken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Cornell University. De onderzoekers merken op dat kleurrijk voedsel kinderen veel meer aantrekt dan ouderen. Vooral schotels met zeven verschillende producten en zes verschillende kleuren zouden op kinderen een bijzonder grote aantrekkingskracht hebben. De onderzoekers merken op dat kleurrijke schotels dan ook een middel kunnen zijn om gezonde voeding bij kinderen te promoten.

"Kinderen hebben visueel heel andere voorkeuren dan volwassenen," merkt onderzoeksleider Brian Wansink, professor marketing aan de Dyson School of Applied Economics and Management van de Cornell University, op. "Het onderzoek toont aan dat met enkele kleine ingrepen gezonde voeding voor kinderen plots veel aantrekkelijker kan worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat ook de schikking van de schotel en het figuratieve concept een belangrijke rol speelt in de voorkeur van de kinderen.

De onderzoekers merken op dat het onderzoek naar voedingsvoorkeuren zich tot nu toe vooral toespitst op smaak, geuren en chemische samenstelling. "Maar uit onze studie blijkt dat de consument ook in belangrijke mate wordt beïnvloed door de omvang, de vorm en het visuele aspect van de voeding die hem wordt aangeboden," voeren de wetenschappers van de Cornell University nog aan. "Ouders moeten dan ook afstappen van de eigen percepties over voeding en het menu en de schotel samenstellen vanuit het oogpunt van hun kinderen."

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home