Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 14, 2011

Lockheed Martin begint tests voor sterkere satellietnavigatie

In de Verenigde Staten worden voorbereidingen getroffen om het Global Positioning System te moderniseren. Met het project is een investering gemoeid van 5,5 miljard dollar. Bij het Amerikaanse defensiebedrijf is een prototype gearriveerd van een nieuwe generatie satellieten. Dat prototype zal de volgende maanden een reeks tests ondergaan. Bedoeling is dat de nieuwe generatie satellieten het Amerikaanse navigatiesysteem accurater, krachtiger en betrouwbaarder maakt.

De nieuwe generatie satellieten vormen ook een onderdeel van een internationaal project om civiele gebruikers toe te laten om zowel signalen van de Amerikaanse, Europese en Russische en in de toekomst mogelijk nog andere navigatiesystemen te ontvangen. De nieuwe generatie satellieten moeten er onder meer voor zorgen dat er een plaatsbepaling met een accuraatheid van één meter zal kunnen worden gegarandeerd. Op dit ogenblik biedt het Amerikaanse satelliet-systeem een nauwkeurigheid van drie meter.

De satellieten zouden ook sterkere signalen uitzenden, zodat ze moeilijker kunnen gestoord raken en het voor de gebruiker gemakkelijker wordt om contact te zoeken met het systeem. "Dat is vooral het geval in stedelijke gebieden met een slechte ontvangst door hinderende gebouwen en onder een dik bladerdak," aldus het persbureau Associated Press. Het prototype zal echter nooit worden gelanceerd. Het eerste operationele model zou volgende zomer arriveren en over iets meer dan twee jaar worden gelanceerd.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home