Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 14, 2011

Gedrukte media blijven belangrijk shopping-instrument

Gedrukte media blijken nog altijd het belangrijkste platform te zijn om de shopper bij te staan. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat 60 procent van de respondenten minstens wekelijks direct mail, kranten of aankondigingen op de winkelvloer raadplegen om hun keuze te begeleiden. Er wordt aan toegevoegd dat bij de elektronische media alleen email van retailers een gelijkaardig bereik heeft.

Hoewel digitale alternatieven niet hetzelfde alomtegenwoordige bereik realiseren, wordt volgens de onderzoekers ook daar een sterk wekelijks gebruik opgetekend. Sociale media halen daarbij een score van 45 procent, gevolgd door mobiele telefoons met 39 procent. Dat is meer dan platformen op de winkelvloer zelf, zoals gedrukte folders (38 procent), kiosken (24 procent) en televisie (21 procent). Tablets laten een score van 35 procent optekenen.

"Digitale voorkeuren worden vooral naar de toekomst geuit," wordt er opgemerkt. Meer dan 70 procent van de respondenten blijken geïnteresseerd te zijn om in de toekomst digitale informatie te ontvangen in de vorm van de retailer-website op email op hun desktop. Eén op drie is geïnteresseerd in toepassingen voor sociale media of smartphones. Toch zegt 90 procent geïnteresseerd te blijven in gedrukte informatie, zowel thuis als op de winkelvloer.

Er wordt wel opgemerkt dat 18 procent van de internetgebruikers nooit een product voor lichaamsverzorging zou kopen zonder voorafgaandelijke online research. Datzelfde geldt voor 17 procent bij voeding. Er wordt aan toegevoegd dat na een online research in de winkel gemiddeld 30 procent meer wordt gekocht.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home