Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, December 17, 2011

Grote groeimogelijkheden voor de Indiase zuivelindustrie

De Indiase zuivelsector zal tegen het midden van het decennium een waarde hebben van ongeveer 100 miljard dollar, dankzij de snelstijgende vraag naar melk en melkproducten. Dat is de conclusie van een rapport van de Associated Chambers of Commerce and Industry of India (AssoCham). Op dit ogenblik produceert India ongeveer 123 miljoen ton melk per jaar, maar dat zal volgens het rapport tegen het midden van het decennium opgelopen zijn tot ongeveer 190 miljoen ton.

India is de grootste melkproducent van de wereld. Het land vertegenwoordigt ongeveer 20 procent van de wereldwijde melkproductie, maar het overgrote gedeelte daarvan is volgens AssoCham bestemd voor binnenlandse consumptie. De Indiase zuivelindustrie kent een jaarlijkse groei van ongeveer 10 procent, maar wordt hoofdzakelijk gedomineerd door de ongeorganiseerde sector, die ongeveer 85 procent van de productie vertegenwoordigt. Ongeveer 60 procent van productie wordt geconsumeerd in vloeibare vorm, terwijl de rest gaat naar onder meer boter, kaas en melkpoeder.

In het rapport wordt opgemerkt dat de sector bijzondere groeikansen bieden voor bedrijven die zich specialiseren in producten met een toegevoegde waarde, zoals sauzen, desserts, pudding en yoghurt. De groei zal vooral worden gedragen door de stedelijke gebieden, die een grote uitbreiding en een hoger bestedingsvermogen zullen kennen, maar ook een grotere aandacht zullen tonen voor gezondheid. Er wordt wel opgemerkt dat de sector problemen rond de hoge inputkosten, een gebrek aan technologie en geschoolde arbeidskrachten en een tekort aan koelmogelijkheden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home